Amada introduceert nieuwe lasersnijmachine op de EuroBlech 07 okt 2008

Amada introduceert nieuwe lasersnijmachine op de EuroBlech
Amada komt op de EroBlech met de nieuwe LC-F1 lasersnijmachine.

Amada komt op de EuroBlech met de nieuwe LC-F1 lasersnijmachine. Volgens de producent blinkt deze machine vooral uit in prestaties en snijkwaliteit.

De LC-F1 is de eerste laser die is ontwikkeld en gebouwd in de nieuwe fabriek in Fujinomiya (Japan) aan de voet van de Mount Fuji, waar momenteel 140 machines per maand gebouwd worden.

Bij de ontwikkeling van de LC-F1 laser wilde Amada vooral een hoge snijkwaliteit koppelen aan een hoge output. Bovendien moest de machine goed toegankelijk zijn en vooral gebruiksvriendelijk. Op de beurs laat Amada 2 modellen zien uit de reeks: de LC 3015F1 4kW en de LC 4020F1 6kW.

Hoge acceleratie

Amada heeft een aantal nieuwe innovaties in haar nieuwe laser verwerkt, zoals toepassing van de nieuwste generatie lineaire aandrijvingen, die een hoge acceleratie en verplaatsingssnelheden mogelijk maken en zorgen voor een exate positionering van de snijkop over het hele werkbereik. Bovendien bevatten de energiezuinige lineaire aandrijvingen geen bewegende delen waardoor de onderhoudskosten aanzienlijk lager liggen dan bij conventioneel aangedreven machines.

De Amada LC-F1 laser is uitgerust met een door Amada getunede resonator in capaciteiten van 2,5 kW, 4 kW en 6 kW naar keuze. Hierdoor zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een conventionele resonator van een zwaarder type maar met een lager energieverbruik. Met de nieuwe 6 kW resonator kan tot 28 mm dik staal gesneden worden.

Om de positionering bij deze hoge accelaratie en verplaatsingssnelheden mogelijk te maken heeft Amada haar AMNC-PC besturing uitgerust met een high speed processor die een 10-voudig hogere rekensnelheid levert. De besturing is ontwikkeld op een hoge gebruiksvriendelijkheid en verder uitgebreid op het gebied van netwerkfunctionaliteit, waarmee het mogelijk wordt de besturing op afstand te benaderen. Service en ondersteuning kunnen daardoor efficiënter worden doorgevoerd.

High speed snijkop

Een van de belangrijkste high-lights van de LC-F1 is de inzet van de nieuwste high speed snijkop HS 2007, waarmee Amada het hele snijproces naar een hoger niveau heeft getild. Uniek is dat met deze nieuwe snijkop, zonder lenswisseling, alle materiaaldiktes van 0,8 tot 20 mm gesneden kunnen worden. Dat levert weer tijdwinst in de productie op. Amada heeft dit mogelijk gemaakt door toepassing van het twin adaptive optics concept; een systeem van 2 spiegels, waarmee de straaldiameter kan worden aangepast op de te snijden materiaaldikte.

Ook de inzet van WACS (Water Assisted Cutting System) in de snijkop is een uniek feature. WACS zorgt door waterverneveling in het snijgebied voor een directe koeling van de snede. Vooral bij het snijden van dik staal verhoogd dit de stabiliteit van het snijproces, wordt een betere snijkwaliteit verkregen en wordt het vastlassen van plaatmateriaal aan de snijtafel voorkomen.

In de LC-F1 heeft Amada veel aandacht besteedt aan bewaking van het snijproces. Daarvoor zijn sensoren in de snijkop opgenomen die het snijproces voortdurend monitoren er voor zorgen dat het snijproces stabiel en betrouwbaar kan verlopen. Daarnaast is de snijkop voorzien van pierce detectie die registreert of het piercegat volledig tot stand gekomen is.

De Amada LC F1 laser is gebouwd op een torsievrij gegoten frame. De zeer hoge stijfheid staat garant voor een optimale demping van de hoge dynamische krachten, als gevolg van de hoge bewegingssnelheden, hetgeen een belangrijke bijdrage levert aan de hoge snijkwaliteit.

De LC-F1 laser is leverbaar in drie afmetingen van klein tot groot plaatformaat, te weten: 2.500 x 1.250 (LC-2512), 3.000 x 1.500 (LC-3015) en 4.000 x 2.000 mm (LC-4020). En kan worden geleverd met een wisseltafel naar keuze links of rechts, zodat altijd de logistiek meest compacte en gunstigste opstelling gekozen kan worden.  Uiteraard biedt Amada meerdere opties voor automatisering zoals een toren en platenmagazijn.

Amada GmbH staat op de EuroBlech 2008 in hal 12.  Amada wordt in Nederland vertegenwoordigd door Landré Euromach bv.