Atlas Copco als eerste gecertificeerd voor ISO 22000 17 jun 2015

Atlas Copco is voor zijn productiefaciliteit in Antwerpen door Lloyds Register gecertificeerd volgens ISO 22000, Food Safety System.  Atlas Copco is hiermee de eerste compressorfabrikant die met zijn ontwikkeling en fabricage van olievrije compressoren, blowers en luchtbehandelingsapparatuur voldoet aan de hoogste standaard voor voedselveiligheid in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.

ISO 22000 stelt de norm voor een voedselveiligheidmanagementsysteem. Hierbij moet de organisatie, die deel uitmaakt van de voedselketen, aantonen dat de risico’s van voedselveiligheid worden beheerst, zodanig dat het voedsel veilig is op het moment van menselijke consumptie.

Perslucht komt in veel bedrijfsprocessen in aanraking met het eindproduct of is in sommige gevallen zelfs onderdeel daarvan. Atlas Copco heeft om die reden besloten deze belangrijke certificering te verwerven. De concrete eisen en de toetsingsmogelijkheid van deze ISO-standaard geven de voedselproducent het vertrouwen, dat Atlas Copco een persluchtfabrikant is die voldoet aan de veiligheidsnorm voor hun producten en processen.

“Aan de hand van intensieve workshops en grondige audits, uitgevoerd door Lloyd’s Register, is aangetoond dat Atlas Copco’s olievrije compressoren voldoen aan de hoogste normen in de voedingsmiddelenindustrie. Dezelfde HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) en procedures die gebruikt worden door vooraanstaande voedselproducten, zijn geïmplementeerd in het ontwerp en de productie van compressoren, blowers en drogers. Atlas Copco hecht grote waarde aan een duurzame productie. Wij zullen daarom steeds een toegevoegde waarde voor onze stakeholder creëren”, aldus Chris Lybaert, President van de Oil-free Air divisie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Atlas Copco is wereldwijd een toonaangevende aanbieder van duurzame productiviteitsoplossingen.

De Atlas Copco-groep biedt  zijn klanten innovatieve compressoren, vacuüm-oplossingen, luchtbehandelings- en gasscheidingssystemen, constructie- en mijnbouwapparatuur, industrieel gereedschap en montagesystemen. Atlas Copco ontwikkelt producten en diensten met het oog op  productiviteit, energie-efficiëntie, veiligheid en ergonomie.  Het concern is opgericht in 1873,  heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm, Zweden en is in meer dan 180 landen actief. In 2014  bedroeg de omzet 10,3 miljard euro en waren er bij Atlas Copco meer dan  44.000 medewerkers in dienst euro.

De Nederlandse Atlas Copco-vestiging is gesitueerd in Zwijndrecht. Informatie over lokale activiteiten is te vinden op: www.atlascopco.com/nlproducten