BELZONA GELUK VLISSINGEN BV bestaat 25 jaar 05 dec 2013

BELZONA GELUK  VLISSINGEN BV bestaat 25 jaar
Leen & Mieke Geluk

Ondernemersplein Walcheren   Zeeland   Nederland    december 2013

"Het begon allemaal bij ons thuis in de garage"

door Maarten Back

VLISSINGEN – Aan de Edisonweg te Vlissingen zit het familiebedrijf Geluk Vlissingen BV. Het bedrijf, dat onder meer onderdelen renoveert in de natte en chemische sector, bestond afgelopen week 25 jaar.    Eigenaar van het bedrijf, is het echtpaar Leen (50) en Mieke (50) Geluk. De onderneming, is groot geworden door naam te voeren van het product Belzona, legt Leen uit. ,,Belzona bestaat uit diverse soorten coating en vloeibaar metaal, wat ontzettend sterk is. Het product voorkomt extreme slijtage en beschermt tegen erosie, corrosie, cavitatie, elektrolyse en aantasting door chemicaliën.”
Het werk is erg intensief vertelt Leen. ,,Het is niet zomaar een beetje verf dat ergens op wordt gesmeerd. De hoeveelheid Belzona, wordt tot op de tiende gram afgewogen. Dit om te voorkomen dat er onnodig veel van wordt gebruikt.’’ Naast het aanbrengen van een beschermlaag, wordt het product ook gebruikt om scheuren te dichten op plaatsen waar niet kan worden gelast.
Doordat het bedrijf veel werkt voor verschillende klanten, is geen een dag hetzelfde vertelt Leen. ,,De ene dag verwerk ik een kilo materiaal op een pompwaaier en de volgende dag staan we met een paar man honderd kilo Belzona aan te maken, vanwege de grootte van de klus.’’
Mieke: ,,Het begon allemaal bij ons thuis. Leen zijn werkplaats was in de garage
en het kantoor op zolder. Hij ging bij binnenvaartschippers langs.’’  Leen: ,,Binnenvaartschepen hebben schuifluiken en die lekken vaak. Na het aanbrengen van het specifieke product, was dat opgelost.’’
Al snel maakte het bedrijf naam in scheepvaart en industrie en werden de garage en zolder te klein.   De zaak betrok een loods bij de Vismijn in Vlissingen, maar ook die werd te klein. ,,In 1996 hebben we het pand aan de Edisonweg laten bouwen. Hier hebben we alles wat we nodig hebben. Een grote werkplaats, ruim kantoor en niet te vergeten een keuken, want de werkdagen zijn erg onvoorspelbaar.’’ Dat het geen dagen van negen tot vijf zijn, kan Leen beamen. ,,Als er iemand belt die zonder onze hulp niet verder kan, wordt het wel eens laat." Al vanaf de beginjaren werkt het echtpaar altijd samen. ,,We zijn dertig jaar getrouwd, maar op het werk zijn we collega’s en thuis praten we zelden over de zaak’’, vertelt Leen.  Het bedrijf heeft geen personeel in dienst, maar bij grote projecten worden professionele mensen ingehuurd. Mieke werkt vooral op het kantoor, maar assisteert regelmatig in de werkplaats. ,, Als het erg druk is, verruil ik mijn rok en hakken voor een overall en stalen neuzen.’