Persberichten

Dalmec Micro Partner balancer opgeleverd bij Pon in Leusden 28 aug 2014

Dalmec Micro Partner balancer opgeleverd bij Pon in Leusden
Dalmec Micro Partner balancer, hangend verrijdbaar gemonteerd in een railsysteem met een lengte van 25 meter.

Bij aanschaf van een nieuwe Volkswagen, Seat Audi of Skoda is het als optie mogelijk om lederen bekleding te kiezen. Fiscaal is het erg aantrekkelijk om dit achteraf in te bouwen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd bij Pon Logistiek in Leusden.

Op de afdeling Leerinbouw worden de stoelen en achterbank gedemonteerd en voorzien van de nieuwe hoogwaardige lederen bekleding. Vervolgens worden deze weer terug geplaatst in de auto. Afhankelijk van het type auto kan een stoel wel 30 kg wegen vertelt Ismail El Yattioui.

Ismail is als teamleider van de afdeling Leerinbouw verantwoordelijk voor het proces. ‘Het is handmatig erg zwaar om een stoel zonder beschadigingen door de opening van het portier in en uit de auto te bewegen en heeft aan Dalmec gevraagd om mee te denken aan een oplosssing om de arbeidsomstandigheden op deze werkplek te verbeteren.

Na een uitgebreide inventarisatie van alle type auto’s en stoelen hebben we een universele oplossing uitgewerkt welke toegepast kan worden om alle varianten schijnbaar gewichtloos op te nemen en te verplaatsen.

Hiervoor hebben we eerste een testopstelling gemaakt in onze werkplaats in Meerkerk. Samen met Danny, de monteur die verantwoordelijk is voor het demonteren en monteren, hebben we de situatie gesimuleerd en uitvoerig getest.

Dit heeft geresulteerd in de uiteindelijke oplossing: een Dalmec Micro Partner balancer in hangende verrijdbare uitvoering in een traversebaan met een lengte van 25 meter. De traversebaan is aan de bestaande dakconstructie gemonteerd waardoor een groot werkgebied gecreëerd is.

Het resultaat is geweldig vertelt Ismail. De stoelen en banken zweven de auto in en uit, eenvoudig, snel, en zonder beschadiging.

Alle stoelvarianten kunnen met een speciale sling opgenomen worden. Met de sling is het mogelijk de stoel te draaien en te kantelen tijdens de beweging in en uit de auto.  Omdat de stoel zweeft en geen knoppen nodig zijn voor de omhoog en omlaag beweging is deze eenvoudig te verplaatsen en nauwkeurig te positioneren.

Rubrieken