De juiste PMR446 portofoon 18 jan 2011

De juiste PMR446 portofoon
Kenwood TK3301 vergunningsvrije portofoon

PMR446
PMR446 portofoons werken op 446 Mhz frequenties. Dit zijn algemene kanalen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Als u portofoons of walkietalkies direct uit de doos kunt gebruiken, mag u er vanuit gaan dat het PMR446 (vergunningsvrije) apparatuur betreft. De PMR446 regeling is in vrijwel geheel Europa van kracht. Buiten Europa is de regelgeving over het algemeen soepeler. Daar kunt u PMR446 apparatuur in de meeste gevallen ook zonder problemen gebruiken. Het is wel aan te raden om van tevoren even navraag te doen, bijvoorbeeld bij de VVV / ambassade of de reisorganisatie die uw vakantie organiseert.

Fabrieksmaximalen van 3, 5, 7 en 10 kilometer
Fabrikanten vermelden grote bereiken op verpakkingen en lijken elkaar af te willen troeven op maximale bereiksprestaties, terwijl het daadwerkelijke bereik van de portofoonsets nauwelijks lijkt te verschillen. Alleen in de professionele klasse zult u merken dat het bereik van PMR446 portofoons significant beter is. Het uitgangsvermogen van alle PMR446 portofoons is gelimiteerd op 0,5 watt zendvermogen, wat in de praktijk meestal resulteert in een maximaal bereik van enkele honderden meters tot 1 - 1,5 kilometer. Het maximale bereik is altijd sterk afhankelijk van de omgeving waarin u de portofoons gebruikt. U zult dus geen verschil merken tussen een portofoon met een maximaal bereik van 3 kilometer en eentje met een maximaal bereik van 10 kilometer. Het uitgangsvermogen (0,5 watt) en de kwaliteit van het apparaat zelf zijn veel belangrijker. Een portofoonset van 60,00 Euro zal minder goed presteren dan een professionele portofoon met een stuksprijs van 160,00 Euro.

Professionele PMR446 portofoons zullen in moeilijke omgevingen (Bedrijfspanden, Bedrijventerreinen / stedelijk gebied / bossen e.d.) veel beter presteren dan eenvoudige portofoonsets. Behalve het zendvermogen zijn ook de kwaliteit van de antenne, de accu(voeding) en de software van invloed op de uiteindelijke prestaties.

Testen met PMR446
Een veldtest op locatie is een prettige manier voor bedrijven om vast te stellen of de gekozen apparatuur volstaat en voldoende bereik biedt. Daarom biedt Portofoonwinkel bedrijven de mogelijkheid om te testen met 2 portofoons voor een periode van 5 werkdagen. Mochten de portofoons onverhoopt toch niet voldoende presteren, dan bestaat er de mogelijkheid om te testen met vergunningsportofoons. Het uitgangsvermogen van deze portofoons ligt hoger, waardoor deze portofoons nog betere prestaties zullen bieden dan vergunningsvrije apparatuur.

Portofoonwinkel assisteert u graag bij het maken van een goede keuze en fungeert als vraagbaak tijdens de proefplaatsing.

Neemt u gerust contact met ons op !