Haspel voor kabelrupsen uitermate geschikt voor theater- en podiumtoepassingen 03 jun 2016

Haspel voor kabelrupsen uitermate geschikt voor theater- en podiumtoepassingen
E-spool voor theater- en podiumtechniek.

De "e-spool" van igus, een kabelhaspel voor kabelrupsen, heeft alle geluidstesten in het igus testlaboratorium glansrijk doorstaan. Daardoor vormt deze een ideale oplossing voor alle toepassingen, met name in omgevingen waar geluid een gevoelig punt is, zoals bijvoorbeeld in de podiumtechniek. Met de ruimtebesparende e-spool kunnen stuurstroom-, motor-, data- of glasvezelkabels in één systeem gezamenlijk geleid worden, omdat er geen sleepring wordt gebruikt.

Op 2.750 vierkante meter oppervlak exploiteert igus het grootste testlaboratorium in de sector, waar alle producten diverse tests succesvol moeten doorstaan. Daar worden alleen voor kabelrupsen jaarlijks al meer dan 3.000 standaard- en klantspecifieke tests onder zeer realistische omstandigheden uitgevoerd op maar liefst 180 testinstallaties. Daaronder vallen de meest uiteenlopende temperatuur- en druktests, maar ook wordt er getest op de invloed van contact met diverse chemische substanties. Daarnaast worden er bijvoorbeeld ook tests in de speciale geluidskamer uitgevoerd. Daar werd nu een intensieve geluidsemissie test tijdens het inbedrijf zijn van de e-spool uitgevoerd. Deze vormt een alternatief voor de traditionele kabeltrommels voor kleine radii en inbouwruimtes. Daarbij bleek het kabelvriendelijke energie-toevoersysteem van de nieuwste generatie extreem stil te zijn. Juist het ontbreken van de traditionele sleepring reduceert de geluidsproductie bij deze speciale kabelhaspel aanzienlijk. Een met "anti-vibratie-matten" uitgeruste
e-spool behaalde tijdens de test zelfs waarden onder de 46 dB(A).

De tests in het igus testlaboratorium toonden ook de prestaties van de e-spool met betrekking tot de levensduur aan. Deze speciale geluidsarme variant werd behalve op geluidsemissie ook getest op het realiseren van de levensduurverwachting van de klant. Ook dit resultaat overtuigde: bij volledige uittrekking (12 meter) – waarbij de geïntegreerde retractieveer steeds voor de benodigde spanning van de uittrekbare kabelrups zorgde– en een maximale rotatiebeweging van de toegepaste igus twisterband overtrof de e-spool de

vereiste 24.000 dubbele slagen met gemak – volledig storingsvrij. De twisterband functioneert daarbij als verbinding, waardoor de kabels op de opgerolde kabelrups zonder onderbroken te worden geleid worden en dat de rotatie van de trommel mogelijk maakt. igus biedt e-spools met één of twee twisterbanden aan, al naar gelang hoeveel verschillende kabels geleid moeten worden. De realiseerbare levensduur hangt sterk af van de toepassing en uitvoering en maar kan oplopen tot circa één miljoen bewegingen. Bij de mechanische variant moet de veertrommel in het kader van onderhoud om de 75.000 dubbele slagen worden vervangen. Bij de e-spool power met motoraandrijving is dat niet nodig.

Geschikt voor geluidsgevoelige omgevingen

Door de nieuwste testresultaten is aangetoond dat toepassing van de e-spool in geluidsgevoelige omgevingen, zoals bijvoorbeeld de theater- en podiumtechniek, mogelijk is. Want bewegende podiumelementen moeten zo rustig en stil mogelijk verplaatst worden en tegelijkertijd moet de energiegeleiding zo compact mogelijk zijn, omdat er slechts een beperkte hoeveelheid inbouwruimte beschikbaar is. Ook zijn toepassingsgebieden zoals fabrieken of logistieke centra geschikt, waar ook steeds meer op geluidsreductie wordt gelet. Maar ook andere eigenschappen zoals de trekontlasting van de kabels, de variabele geleiding in alle richtingen en het feit dat alle componenten halogeenvrij zijn pleiten voor de inzet van een
e-spool. Het laatste is van bijzonder groot belang, om aan de vereiste brandveiligheidsnormen te kunnen voldoen. Hiervoor biedt igus de bijpassende chainflex kabels met TPE-buitenmantel voor bewegende toepassingen aan.

Het e-spool energietoevoersysteem is standaard in catalogusafmetingen van 4 tot 14 meter verkrijgbaar. Voor speciale projecten, die b.v. bijzonder compact moeten zijn of voor projecten voor zeer lange rijwegen tot 50 meter, biedt igus echter klantspecifieke maatwerk oplossingen aan. Alles volgens klantspecificatie, met voorgemonteerde kabels en optionele montage op locatie.

Meer informatie vind u op: http://www.igus.nl/e-spool