Persberichten

igus zet in op de toekomst: Sneller worden middels digitale innovatie 21 sep 2016

igus zet in op de toekomst: Sneller worden middels digitale innovatie
Digitale innovatie...

igus GmbH was het afgelopen financiële jaar in staat om een aanzienlijke omzetgroei te realiseren  – men groeide 18 procent tot in totaal 552 miljoen Euro. Wereldwijd vertrouwen steeds meer bedrijven op kunststof-oplossingen voor bewegende toepassingen, omdat ze de kosten verlagen en gelijktijdig de levensduur verhogen. Om het voor klanten nog eenvoudiger te maken om hun motion plastics overal ter wereld te verkrijgen, investeert igus aanzienlijk in middelen en digitalisering van en het intelligent integreren van product, service en logistiek.

igus behaalde in 2015 met haar motion plastics een omzet van 552 miljoen Euro, een groei van 18 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Van de totale omzet werd 55 procent in Europa, 27 procent in Azië en 18 procent in de VS en in Afrika gerealiseerd. De reden: er blijft wereldwijd een sterke vraag naar geavanceerde kunststoffen voor bewegende toepassingen. Gegarandeerde groeiers blijven
kabelrupsen, kabels en glijlagertechniek, maar ook relatief nieuwe sectoren zoals kogellagers en low-cost automatisering nemen verder in betekenis toe. "Het tijdperk van kunststoffen voor bewegende toepasingen is begonnen" stelt Frank Blase, CEO van igus GmbH. "motion plastics zijn smeermiddel- en corrosievrij, onderhoudsarm en bewijzen zichzelf in steeds meer toepassingen door het lage gewicht, lange levensduur en de energie-efficiëntie, met name in vergelijking met metalen equivalenten." De meer dan 100.000 kunststof producten zoals glijlagers kunnen een los onderdeel zijn; het grootste deel van de bestellingen wordt echter gevormd door op maat geconfigureerde en geproduceerde modules, zoals bijvoorbeeld een gemonteerde kabelrups met 500 of meer klantspecifieke componenten. Elk van de 7.000 opdrachten per dag is anders. Een gecompliceerde uitdaging – zeker wanneer men zoals igus al vanaf 24 uur levert.

Gemakkelijk online vinden en configureren

igus investeerde in het afgelopen jaar sterk in productinnovaties, maar ook in service en logistiek – en slaat deze weg in 2016 verder in. Van centrale betekenis op alle niveaus is ook de uitbouw van de digitale processen. "In de toekomst is een igus-product pas een igus-product, wanneer het online configureerbaar- en calculeerbaar is en vervolgens de hele procesketen geautomatiseerd en digitaal ondersteund doorloopt – van de verwerking van de bestelling, via de productie tot aan de service aan toe", zo beschrijft Frank Blase de plannen. Belangrijke beslissingen in deze richting zijn reeds genomen: nu al heeft de klant toegang tot meer dan 30 gratis beschikbare online tools voor de configuratie en calculatie, naast 16 mobiele apps. De basis wordt gevormd door de testdata uit het grootste testcentra in de branche, dat afgelopen jaar tot 2.750 m² werd uitgebreid. Met de investeringen in de digitale infrastructuur is igus tevens in staat, bij klanten op locatie de calculatie en configuratie door te voeren een daaropvolgend direct een offerte voor het product uit te brengen waarna de klant het direct kan bestellen en snel geleverd krijgt. Hiervoor zijn alle buitendiensten uitgerust met tablets voorzien van de door igus zelf ontwikkelde Engineering Software. Daarnaast kunnen klanten ook gebruik maken van gespecialiseerde teams in 16 productsectoren en adviseurs in 13 sectoren – van automotive en offshore tot aan scheepsbouw, agrarische techniek of de levensmiddelenindustrie. In totaal steeg het aantal medewerkers met 9 procent tot 2.950 medewerkers,  de buitendienst groeide met 17 procent voor een nog betere persoonlijke begeleiding en advies op locatie.

Logistiek: snel besteld, snel geleverd

Om een snelle en klantspecifieke levering te waarborgen, heeft igus de wereldwijde productie- en opslagcapaciteiten in Noord-Amerika, Azië en Europa aanzienlijk uitgebreid. Zo krijgt de klant uit 14 wereldwij gevestigde magazijnen en montagecentra precies het voor zijn toepassing benodigde product: als losse componenten of als compleet klantspecifiek voorgemonterd systeem. Dagelijks worden ca. 20.000 verschillende productvariaties en configuraties aan klanten uitgeleverd.

Digitalisering stimuleert de productontwikkeling

De digitalisering biedt naast service en logistiek ook nieuwe benaderingen in de productontwikkeling.  De reeds op de Hannover Messe geïntroduceerde smart plastics vergroten door hun netwerkeigenschappen de beschikbaarheid van de installaties. De intelligente kabel, kabelrups en lineaire geleidingen meten zelf hun conditie en bieden zo nieuwe mogelijkheden voor preventief onderhoud volgens Industry 4.0. Zo wordt de gebruiker niet door een storing verrast, maar kan preventief onderhoud worden ingepland. Ook op het gebied van low-cost automatisering opent de digitalisering nieuwe deuren. De online robolink D -configurator maakt eenvoudige configuratie en bestelling mogelijk van onze voordelige robotarmen welke zijn opgebouwd uit modulaire gewrichten. Hiermee kunnen robot-integrators en machinebouwers zelf voordelige robotarmen samenstellen waarmee eenvoudige taken geautomatiseerd kunnen worden.

3D-Printen: innovatie qua product, service en logistiek

Op welke manier de digitalisering voordelen voor de klant schept, laat igus met name zien met het 3D-printen. Constructeurs kunnen intussen kiezen uit zes verschillende igus tribo-filamenten en een SLS-materiaal voor voordelige smeer- en onderhoudsvrije prototypen en speciale onderdelen. Met de nieuwe online 3D-printservice van igus kunnen klanten hun geprinte kunststof onderdelen nog eenvoudiger bestellen. Binnen slechts enkele minuten kunnen CAD-bestanden geüpload worden, het juiste materiaal worden geselecteerd, de prijzen worden ingezien en de producten direct online besteld worden. De online tool is overal ter wereld beschikbaar, waardoor gebruikers wereldwijd slijtvaste kunststof onderdelen snel en voordelig geleverd kunnen krijgen. Om dit waar te kunnen maken, werden het afgelopen jaar twaalf filialen voorzien van eigen 3D-printers. Een eerste stap, stelt Frank Blase. "Wij hebben ons het duidelijke doel gesteld in de komende drie jaar het geautomatiseerde proces van online-configuratie tot aan de digitaal ondersteunde productie voor alle productcategorieën in bedrijf te nemen.  Dat is een moeilijke weg, omdat men geen kant-en-klare oplossing kan kopen, maar dat het meeste zelf ontwikkeld is. Wij zijn daar al heel ver in en weten dat we het gaan redden." Door deze geperfectioneerde klantspecifieke massaproductie zal de klant wereldwijd in staat zijn, nog sneller, nog betrouwbaarder en nog sneller motion plastics-product te verkrijgen dat hij nodig heeft en dat het gegarandeerd lang mee gaat.

 

Voor meer informatie over igus gart u naar: http://www.igus.nl

Rubrieken