Zigzag-module voor ruimtebesparende verticale energietoevoer 20 jan 2017

Zigzag-module voor ruimtebesparende verticale energietoevoer
Zigzag-module voor verticale toepassingen

Met de standaard zigzag-module biedt igus een ruimtebesparende en voordelige oplossing voor verticale applicaties. De zigzag-module kan op maat geconfigureerd worden dankzij het modulaire kabelrupssysteem en is snel leverbaar. Hiermee is de duurzame geleiding van energie en data in de theater-, verlichtings- en magazijntechniek maar ook op hydraulische werkplatforms slim opgelost.

In het Royal Theatre te Londen, de opera in Barcelona en bij vele internationale musicals kan men tegenwoordig niet meer zonder spectaculair bewegend podium of een lichtinstallatie boordevol met effecten. De daarvoor benodigde podium apparatuur en verlichtingselementen worden daarbij meestal verticaal omhoog bewogen. Voor betrouwbare toevoer van data en energie is het nodig de hiervoor benodigde kabels ook naar boven te bewegen. Hierbij zit de uitdaging aan de ene kant in een zo stil mogelijke verticale beweging, en aan de andere kant in een optisch fraaie geleiding van de talrijke kabels bij krappe installatieruimtes. Voor beide gevallen heeft igus igus GmbH een zeer geraffineerde oplossing ontwikkeld – de zogenaamde zigzag-module: een opvouwbare kabelrups waarmee alle kabels en/of slangen veilig geleid worden en welke ruimtebesparend in een gestandaardiseerde korf afgelegd worden. Wanneer het podium zich in de laagste stand bevind, dan wordt de kabelrups in de korf afgelegd. Beweegt het podium zich naar boven, dan ontvouwt de kabelrups zich en volgt de beweging tot wel 30 meter omhoog. De verzinkte stalen korf kan eenvoudig in de podiumelementen geïntegreerd worden of op de verrijdbare verlichtingsunits worden bevestigd. Wordt de verlichtingsunit naar beneden bewogen, dan ontvouwt de kabelrups zich overeenkomstig naar beneden. Indien gewenst is de korf ook in een anti-reflecterende matzwarte (of andere kleur) leverbaar.

Modulair ontwerp verlaagt kosten

De meerwaarde ligt in het modulaire ontwerp van het systeem: voorheen werden de maatwerk korven per stuk of in kleine series aangeboden, de standaard korf kan nu dankzij het modulaire systeem zonder grote inspanningen binnen tien dagen worden geconfigureerd, geproduceerd en tegen een zeer gunstige prijs worden geleverd. De modules kunnen worden besteld in afmetingen variërend van: 75 t/m 500 mm uitw. rupsbreedte, bij 600 t/m 3000 mm korf-lengte en tot max. 2000 mm korf-hoogte. Hiermee zijn bij de meeste uitdagingen geen complexe speciale eisen meer nodig.

De slimme constructie van de zigzag beweging maakt – vergeleken met kabel-retractie-systemen in soortgelijke toepassingen – een geruisloze verticale beweging mogelijk. Daarnaast houdt het systeem bij hoge belastingen stand. Aan de kabelrups is een meenemer met dubbele trekontlasting voor de kabels bevestigd. De zigzag constructie is met vrijwel alle kabelrupsen uit de series E2 en E4 mogelijk, waarbij de E4-serie hier voordelen biedt qua montage en bevulling, doordat deze zich aan beide zijden laat openen. De standaard korf is een ideaal transportmiddel voor een voorgemonteerde kabelrups. Zo kan de module als complete readychain® worden geleverd en razendsnel als Plug & Play-systeem met kabelrups, chainflex® kabels en inclusief voorgemonteerde connectoren worden geïnstalleerd.

Meer informatie vind u hier.