Industrie 4.0: Storingsvrij bewegen met motion plastics 15 jul 2016

Industrie 4.0: Storingsvrij bewegen met motion plastics
De wereld van industie 4.0 volgens igus

Kunststoffen met hoge prestaties voor bewegende toepassingen, trotseren regen, zout, extreme temperaturen, zijn bestendig tegen olie of chemicaliën, zijn lichter, dynamischer, energie-efficiënter dan vergelijkbare materialen en daarbij ook nog eens voordeliger. Tijdens de Hannover Messe van dit jaar toonde igus de volgende stap – intelligente “smart plastics“ voor Industrie 4.0. Uw doel: preventief onderhoud nog eenvoudiger maken en daarmee de kosten in de fabriek van de toekomst te verlagen.

Ze worden tegenwoordig wereldwijd toegepast; hoogwaardige kunststoffen voor bewegende toepassingen. In alledaagse keukenmachines, fietsen of douchecabines maar ook in industriële omgevingen, zoals gereedschapsmachines of in kraaninstallaties. igus is dankzij de vele uitgebreide tests in het 2750 m² grote testlaboratorium in staat exacte uitspraken te doen over de levensduur van deze motion plastics. De testresultaten worden gebruikt in de diverse beschikbare online-tools en zijn ook als app verkrijgbaar.

smart plastics monitoren de conditie tijdens daadwerkelijk bedrijf

De in een netwerk opgenomen smart plastics breiden de mogelijkheden uit voor anticiperend onderhoud, de zogenaamde “Predictive Maintenance”, en verhogen zo de beschikbaarheid van de installatie voor de klant. De intelligente drylin lineaire geleidingen, de intelligente kabelrups en de intelligente kabel bewaken zichzelf permanent en waarschuwen tijdig voor uitval. Het programma isense bestaat uit verschillende sensoren en bewakingsmodules. Door de verbinding met de igus Communication Modul (icom) vind de integratie direct in de infrastructuur van de klant plaats.

Geautomatiseerd onderhoud bespaart tijd en kosten

isense is in staat, de levensduur van de gebruikte kabelrups, kabel of lineairgeleiding te bewaken. Door permanente toestandsmetingen en het doorrekenen met de parameters van de installatie en duizenden testdata uit het testlaboratorium kan ook in het daadwerkelijke bedrijf het probleemloze functioneren betrouwbaar worden voorspeld. Worden meetwaarden overschreden, dan melden de intelligente producten vroegtijdig de resterende levensduur, hetgeen gepland onderhoud en vervanging mogelijk maakt. Optioneel kan isense aan het igus datacenter worden gekoppeld, en opent daarmee verdere digitale mogelijkheden: individuele levensduurberekening en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Hierbij horen bijvoorbeeld onderhoudsopdrachten of bestelling van reserve-onderdelen. Zo worden door de elektronische intelligentie onderhoudskosten nog verder gereduceerd en de beschikbaarheid van de installatie verhoogd.

Hoe de smart plastics anticiperend onderhoud mogelijk maken, kunt u zien in deze video: www.igus.eu/smartplastics