Kunststof verslaat metaal: L350-lager roteert snel, slijt langzaam 03 mrt 2017

Kunststof verslaat metaal: L350-lager roteert snel, slijt langzaam
Testwinnaar in het igus testlaboratorium iglidur L350 met duidelijk minder slijtage ten opzichte van gesinterde lagers, vooral bij hoge snelheden. (Bron: igus GmbH).

Als resultaat van continu onderzoek en ontwikkeling heeft igus nu een nieuw smeermiddel- en onderhoudsvrij materiaal voor bijzonder hoge snelheden in continu bedrijf geïntroduceerd. iglidur L350 is vooral geschikt voor toepassingen in ventilatoren of elektromotoren – en dat tegen lagere kosten. Met de rotatietesten in het igus testlaboratorium bewees het materiaal haar potentieel ten opzichte van metalen oplossingen.

Met name daar waar continu sprake is van snelle rotaties, spelen wrijving en slijtage een heel belangrijke rol. Met iglidur L350 is nu nog een smeermiddel- en onderhoudsvrij materiaal van igus beschikbaar, dat voor continu hoge toerentallen geschikt is. Het nieuwe hoogwaardige kunststof voor bewegende toepassingen valt, vergeleken met andere oplossingen zoals metalen gesinterde lagers, op door de veel hogere belastbaarheid qua schokbestendigheid en randdruk. In het igus testlaboratorium liet het lager van iglidur L350 bij een rotatiesnelheid van 1,5 m/s bovendien een ca. 3x lagere slijtage zien. En terwijl gesinterde lagers bij nog hogere toerentallen merkbaar aan hun grenzen kwamen, bleven de wrijvings- en slijtwaarden bij glijlagers van iglidur L350 constant laag.

Voordelige tribo-glijlagers voor zeer dynamische toepassingen

Daarbij is het gebruik van het nieuwe materiaal, dankzij geringe warmte-uitzetting van het lager, zelfs in veeleisende omgevingen met temperaturen tot wel +210°C mogelijk. Vanwege de geringe vochtopname is ook het contact met verschillende media onschadelijk. Dankzij doorlopend onderzoek kon daarnaast de prijs van iglidur L350 met 50% ten opzichte van vergelijkbare igus materialen worden verlaagd. iglidur L350 is geschikt voor diverse toepassingen, van ventilatoren en elektromotoren tot eenvoudige huishoudelijke apparaten. Het vormt het alternatief voor olie-geïmpregneerde gesinterde lagers, zowel voor de initiële toepassing als voor de retrofit. Glijlagers van iglidur L350 kunnen online worden berekend en besteld, het materiaal is daarnaast beschikbaar voor ontwikkeling en productie van individuele geometrieën en lageroplossingen van de klant.

Meer informatie vind u hier.