Persberichten

Met Baumüller hybride aandrijftechniek elektrisch varen voor de binnenvaart 27 sep 2013

Met Baumüller hybride aandrijftechniek elektrisch varen voor de binnenvaart
Baumüller Hybride aandrijftechniek

Met Baumüller hybride aandrijftechniek elektrisch varen voor de binnenvaart
Na een succesvolle proefvaart om het elektrisch hybride varen te testen en afname door Lloyds werd het bijzondere binnenvaartschip m.s. Goblin op 02.07.2013 officieel gedoopt.
Het eerste binnenvaartschip met seriële hybride aandrijftechniek met twee schroeven werd mogelijk gemaakt door de succesvolle samenwerking van vier bedrijven. Het binnenvaartschip ‘Goblin’ werd in opdracht van Vranken Beheer door de Fa. Boost in Trier gebouwd. Technisch Installatiebureau Oechies B.V. en Koedood Dieselservice B.V. ontwierpen en installeerden de complete installatie, Koedood Dieselservice B.V. bouwde het schip af en leverde de MITSUBISHI scheepsdiesel motoren, Baumüller B.V., wereldwijd marktleider op het gebied van elektrische automatiseringssystemen, rustte de ‚Goblin‘ met de hybride aandrijftechniek door toepassing van torque motoren uit.
Het 135 m lange en 11.45 m brede en 1100 t zware binnenvaartschip ‘Goblin’ vervoert droge lading zoals bijv. mais, zand, steenkool en grind en vaart op een vast traject tussen Krefeld, Mannheim en Karlsruhe.
De twee geïnstalleerde Baumüller DST2-400KO torque motoren van ieder 9100 Nm/285 kW drijven ieder een schroefas aan. De torque motor kan ook in combinatie met de Mitsubishi dieselmotor (634kW) toegepast worden. Er zijn 4 vaarmodi: elektrisch, elektrisch + dieselhulp, diesel + elektrisch hulp en diesel. Aansturing van de verschillende modi wordt gedaan door de Baumüller PLC. Deze geavanceerde besturing zorgt ervoor dat enerzijds de dieselmotor met de torque motor gesynchroniseerd en dat de dieselgenerator (634kW) op tijd gestart wordt. Daarnaast bewaakt de PLC het totale systeem op temperatuur motoren, koelwater, stroom en koppel. De informatie wordt zowel aan de machinekamer als aan de stuurhut doorgegeven.
De’ Goblin’ heeft tijdens proefvaarten snelheden bereikt tot 22 km/h geladen met 3550 ton steenkolen.
Met de toepassingen van de gekozen installatie is theoretisch een besparing van 10 % realiseerbaar. De komende maanden zal in praktijk getoetst en vergeleken worden met het zusterschip m.s. Lutin welke met een totaal vermogen van 2 x 1500 pk diesel motoren is uitgerust.
De schipper is zeer enthousiast over het elektrisch varen, voordelen hiervan zijn o.a.: stil, zeer weinig vibratie maar vooral het enorme koppel dat direct aanwezig is bij wegvaren en manoeuvreren. Hij verwacht hier naast energie ook tijd mee te kunnen besparen.
 

Rubrieken