Persberichten

Spindelhefelementen zijn overstromingen te slim af. 20 jan 2014

Spindelhefelementen zijn overstromingen te slim af.

Wertheim aan de Main is een historische Duitse stad, die dateert uit de Middeleeuwen. Eeuwenlang geplaagd door overstromingen van de rivier de Tauber, zochten de inwoners van de stad een voordelige oplossing om schade aan het gebied in de toekomst te beperken.

In 1967 is een voetbrug over de Tauber geplaatst. In de afgelopen 45 jaar is de Tauber talloze keren overstroomd en is de houten brug, gebouwd op een constructie van stalen balken, regelmatig gerepareerd of zelfs herbouwd.

Scheiber Engineering Consultancy in Stuttgart kreeg de opdracht een brug te ontwerpen, die zou harmoniseren met de historische omgeving, veilig en gemakkelijk voor de burgers toegankelijk zou zijn, en eenvoudig kon worden verwijderd tijdens overstromingen. Het resultaat was een hefbrug van 31 meter lang met een gewicht van 17 ton.

Rivierbruggen zijn er in heel uiteenlopende typen: draaiend, enkelzijdig geheven, drijvend en nog vele andere vormen. In alle gevallen is het draai, of hefmechanisme zichtbaar en vaak onooglijk. De opdrachtgevers waren duidelijk, deze bouwvormen waren uitgesloten. In Wertheim, waar de brug zelden zou worden geheven, was het belangrijk dat de hefelementen discreet verborgen zouden zijn, tot het moment dat ze nodig waren.

Nadat het voorstel voor een kettingaandrijving door de onooglijke draagconstructie was verworpen, werden twee mogelijke oplossingen bekeken. De ene toepassing maakte gebruik van hydrauliek, de andere van spindelhefelementen. De hydraulische oplossing viel af door omgevingsfactoren en het gevaar van verontreiniging van de rivier mocht het hydraulische systeem gaan lekken. Daardoor had een ontwerp met spindelhefelementen de voorkeur.

De overs aan beide zijden van de rivier de Tauber werden afgegraven om het mechanisme te verbergen en de bruggenhoofden van een robuust fundament te voorzien. De keuze viel op vier Grob spindelhefelementen, aangedreven door een set elektromotoren. Deze gevestigde technologie garandeert een synchrone beweging. Bij hoogwater kan de 17 ton zware constructie binnen 45 minuten tot een hoogte van 5,40 meter geheven worden. Sensoren detecteren een eventuele ongelijke beweging en corrigeren deze dan onmiddellijk.

In juli 2006 was de constructie van de nieuwe brug, na slechts twee maanden, voltooid.

Grob Antriebstechnik GmbH wordt in de BeNeLux vertegenwoordigd door AXIS & Stuifmeel BV. Indien u meer informatie wenst, neemt u dan contact met ons. U kunt ons mailen via info@axis-stuifmeel.nl of bellen op +31 (0)182-647070. Onze lineair specialist John Eichler staat u graag te woord.

Rubrieken