Tosec wil robotlassen combineren met 5-assig frezen 26 nov 2013

Tosec wil robotlassen combineren met 5-assig frezen
De lasrobot en lasmanipulator met een vermogen van 2.5 ton

Robotlassen

Lassen is niet nieuw voor Tosec. Al tientallen jaren verzorgt Tosec laswerk voor haar klanten in verschillende sectoren. Naast het lassen met verschillende (semi)-handmatige apparatuur is daar nu dus ook een lassen met een robot bijgekomen.

Begin september 2012 heeft Tosec een testopstelling in gebruik genomen om het robotlassen in de praktijk te leren en om een geschikte lasrobot te kiezen, die goed past bij de wensen en producten van Tosec en haar klanten.

Die testopstelling is inmiddels vervangen; voor een nieuwe 6-assige lasrobot met MIG/MAG lasapparatuur en een 2.5 ton lasmanipulator. De robot is medio oktober in gebruik genomen en is inmiddels operationeel.

Lasrobot met lasmanipulator
De lasrobot bestaat uit twee werkopstellingen. Aan de ene zijde van de lasrobot staat een lasmanipulator met een draagvermogen van 2.5 ton. De manipulator, met een werkbereik van 2600 mm x 1000 mm (diameter x hoogte), is bedoeld voor zware, complexe lasconstructies die in kleine series of enkelstuk geproduceerd worden.

Aan de andere zijde van de lasrobot staan twee lastafels opgesteld. Deze tafels met een werkbereik van 1200 x 1200 x 1200 mm zijn geschikt voor het robotlassen in kleine, middelgrote en grote series. De lasrobot kan pendelen tussen de beide tafels. Wanneer de robot op de ene tafel aan het lassen is, kan de operator de andere tafel afladen en nieuwe producten opspannen.

De lasrobot is uitgerust met moderne MIG/MAG lasapparatuur, een lasnaadvolgsysteem en offline programmeren om een snelle en efficiënte productie te garanderen.

Combinatie met 5-assig frezen
De filosofie van Tosec is om de lasrobot te gebruiken in combinatie met het 5-assige verspaningscentrum: de Matec 50 HV. Deze freesmachine heeft een 5-assig werkbereik van 1.250 mm en sluit qua formaat goed aan op de afmetingen van de lasrobot. Hierdoor kunnen producten met weinig opspanningen op meerdere stations bewerkt worden. Producten die na het robotlassen nog een bewerking moeten ondergaan kunnen met dezelfde opspantechniek verplaatst worden naar de freesmachine. Hierdoor wordt er flink wat tijd bespaart, terwijl ook de nauwkeurigheid van het product sterk toeneemt.

Door de voordelen van robotlassen te combineren met 5-assig frezen wil Tosec haar klanten de unieke toegevoegde waarde bieden van een snelle, efficiënte productie en een uitstekende productkwaliteit.

Meer informatie over robotlassen