Koppelmotor met geintegreerde regelaar 26 sep 2008

Koppelmotor met geintegreerde regelaar
Het pakket AC motoren van Oriental Motors is uitgebreid met de TM serie

Het pakket AC motoren van Oriental Motors is uitgebreid met de TM serie. In deze serie zijn standaard AC koppelmotors opgenomen gecombineerd met een nieuw ontwikkelde regelaar. Door toevoeging van deze regelaar kan de gebruiker het koppel op drie manieren zeer eenvoudig instellen. De motoren zijn dan ook bij uitstek geschikt voor toepassing in wikkelapplicaties waarbij materiaal bij een constante snelheid onder spanning moet worden gehouden, voor duwbewegingen en voor het vastdraaien van bijvoorbeeld schroeven.

De koppelmotoren van Oriental Motors kenmerken zich door een hoog startkoppel en het feit dat de snelheid eenvoudig via de elektrische voeding (spanning) is te regelen. Door deze eigenschappen zijn de motoren onder meer geschikt om materialen met een constante snelheid én onder constante spanning te wikkelen. Daarnaast zijn de koppelmotoren toe te passen als rem wanneer zij worden gebruikt in het zogenaamde ‘remgebied’ van de koppel-snelheidskromme. In dit deel van koppelsnelheidskromme gaat de gebruiker tegen de draairichting van de motor in en genereert hierbij toch een koppel dat op dat moment remmend werkt.

Regelsysteem
Door toevoeging van een zelf ontwikkelde regelaar aan de koppelmotoren in de TM serie, is het veel eenvoudiger geworden om het gewenste koppel in te stellen. Dit is mogelijk door het instellen van de interne koppel potentiometer in de regelaar of gebruik te maken van een externe koppel potentiometer. De laatste moet apart worden besteld. Tot slot is het koppel direct in te stellen via de spanningsbron; de gebruiker kan hier kiezen voor een regelgebied van 0 – 5 of van 0 – 10 V. De afstand tussen de motor en de regelaar mag overigens oplopen tot 20 m waardoor de motor ook kan worden gebruikt in situaties waarin hij relatief ver weg is geïnstalleerd van het bedieningspaneel.

Opvallend is dat de variaties van het uitgaande koppel in vergelijking met het ingestelde koppel, relatief klein zijn. Dit is onder meer mogelijk door gebruik te maken van de koppel finetuning potentiometer waarmee deze variaties zijn af te stellen. In de praktijk betekent dit dat, óók wanneer verschillende motoren of machines met meer motoren parallel worden aangestuurd, de verschillen tussen de specifieke motoren eenvoudig zijn te corrigeren.

Tot slot
Voor een eenvoudige bekabeling is de regelaar uitgevoerd met een aparte terminal voor de elektrische voeding en eentje voor de stuursignalen. Tevens is de complete unit direct op een DIN rail te monteren. De motoren uit de TM serie voldoen aan de RoHS richtlijn hetgeen inhoudt dat zij onder meer vrij zijn van lood en cadmium. Tot slot hebben de motoren een lange levensduur door toepassing van hoogwaardige lagers en speciale smeermiddelen. Ook de bijbehorende geluidsarme tandwielkasten type GS-N dragen bij aan een lange levensduur door de innovatieve technologieën en constructie.

Uitgaand vermogen: 3, 6, 10 en 20 W
Type: combinatie type, ronde as type, rondselas type
Voedingsspanning: eenfase 100 VAC, eenfase 110/115 VAC, eenfase 200 VAC en eenfase 220/230 VAC

Meer informatie:

Rotero Holland BV