MAC servomotor in 400 W uitvoering 11 dec 2008

MAC servomotor in 400 W uitvoering

Energiezuinig, compact en geschikt voor aansluiting op realtime Ethernet

Omdat de stap van een vermogen van 140 W naar een vermogen van 750 W relatief groot is, ontwikkelde JVL de MAC motor 400 met een vermogen van 400 W en een nominaal uitgaand koppel van 1,27 Nm bij een nominaal toerental tot 3.000 min-1 – het piekkoppel bedraagt 3,82 Nm. Bij de ontwikkeling heeft het bedrijf gebruik gemaakt van alle inmiddels vergaarde kennis en ervaring waardoor deze uitvoering opvalt door een laag energieverbruik, efficiënte vermogenselektronica, een geringe warmteontwikkeling en de mogelijkheid tot een eenvoudige aansluiting op toekomstige ontwikkelingen. Tot slot mag ook de uiterlijke vormgeving als kenmerkend detail niet worden vergeten.

Kenmerkend voor alle MAC servomotoren van JVL is het feit dat vrijwel alle componenten die nodig zijn voor een motion control systeem in één behuizing zijn geïntegreerd. Zo bevat de behuizing van de 3fase servomotor een indexer/controller, een driver, een encoder en een Hall sensor. Voor het instellen van de motoren voor specifieke applicaties is gebruik te maken van de software MacTalk.

De jongste uitbreiding van de MACserie, de MAC400, is een schot in de roos gebleken. De gebruikersgroep is relatief groot waardoor tijdens de productie belangrijke schaalvoordelen zijn te behalen. Bovendien is expliciet aandacht besteed aan een compacte uitvoering, een eenvoudige installatie en een fraaie vormgeving. Bij de ontwikkeling van de motor zelf is – in plaats van een ruimtelijke kern – gebruik gemaakt van een zogenaamde gesegmenteerde kern. Hierdoor is een hogere vulgraad (tot 70%) van de spoelen bereikt hetgeen resulteert in een efficiëntie die oploopt tot 80%.

Technische kenmerken
De nieuwe motoren zijn uitgevoerd met een flens van 60 x 60 mm en gebruikersvriendelijke standaard M16 power connectoren. Een belangrijke optie bij juist deze uitvoering is de externe en batterijloze absoluut encoder (Q1 2009) met een resolutie van 65536 pulsen per omwenteling; de standaard encoder heeft een resolutie van 8192. De keuze voor 115 of 230 V is eenvoudig aan de buitenkant te maken terwijl het zelfkoelend vermogen van de motor de noodzaak van een externe ventilator elimineert. Wat het laatste aspect betreft heeft JVL ook duidelijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van zeer efficiënte vermogens elektronica. Verder zijn de motoren uit te breiden met verschillende modules waarmee ze geschikt zijn voor uiteenlopende toepassingen.

Standaard is de motor te koppelen aan een PC/PLC via de RS232 of RS485 interface en verschillende bussystemen waaronder Profibus, CANopen en Devicenet. Verder is een koppeling met Bluetooth, WLAN en Zigbee modules mogelijk. Tot slot zijn pulsrichting signalen, encoder input en analoge signalen voor snelheid, koppel en positieregeling aan te bieden. Communicatie via de standaard interface mogelijk met een snelheid tot 1 Mbit per seconde. Voor aansturing via bijvoorbeeld Labview zijn OCX files beschikbaar.

Uitvoeringen
De MAC400 motoren zijn opgenomen in een robuuste aluminium behuizing met uitstekende EMC-eigenschappen en beschikbaar in vier uitvoeringen. De D2 en D3 uitvoeringen zijn de basismotoren met een beschermingsklasse van IP55 en een al of niet een ingebouwde rem. De D5 en D6 varianten hebben een verbeterde beschermingsklasse van IP65.

Tot slot zijn de nieuwe MAC motoren zodanig uitgevoerd dat ze geschikt zijn voor koppeling met realtime Ethernet: EtherCAT, Ethernet/IP, Power-Link, Profinet en Sercos.