Shapeways verfijnt eindkwaliteit 3D printtechniek 15 jul 2016

Shapeways verfijnt eindkwaliteit 3D printtechniek
Shapeways: 's Werelds grootste online 3D Printing Service en Gemeenschap.

De ontwikkeling die Additive Manufacturing in korte tijd doormaakt op het gebied van printsnelheid, kwaliteit en oppervlakte structuur is buitengewoon. Prototypes, modellen en eindproducten worden moeiteloos geproduceerd met een zeer complexe geometrie. De inzetbaarheid voor 3D printtechniek lijkt echter nog te gering voor hoogwaardige technologische industrieën. Bij het 3D printen vindt de opbouw van een werkstuk namelijk laag voor laag plaats. De structuur is meestal zichtbaar in het product bij zowel kunststof als metaal printen.

Toepassingen Additive Manufacturing

Waar 3D printen meer mogelijkheden biedt dan conventionele productietechnieken heeft het ook zijn beperkingen. Een actueel aandachtspunt is de inwendige en uitwendige structuur van een werkstuk dat laagje voor laagje wordt geprint, de laaglijnen zijn hierdoor vaak zichtbaar. Liggende aan de geprinte resolutie en het materiaal heeft het product vaak een ruw oppervlak. Het oppervlak is de huid, ofwel de buitenkant van het product, die met de juiste behandeling kan worden verbeterd of zelfs geperfectioneerd. Voorbeelden van producten die worden geprint en waarvan het oppervlak wordt behandeld zijn bijvoorbeeld: kunst, miniaturen, sieraden, matrijzen medische protheses en onderdelen voor de lucht- en ruimtevaart. Het mechanisch bewerken van metaal of kunststof - gefabriceerd door een 3D printer - vervormt en verduurzaamt de oppervlakte-gesteldheid van het materiaal blijvend om een egale oppervlaktestructuur te verkrijgen.

Eigenschappen van oppervlaktebehandelingen

Oppervlaktebehandelingen hebben specifieke eigenschappen voor bijvoorbeeld het vergladden, reinigen of ontvetten van producten. Niet alleen verbeteren mechanische oppervlaktebehandelingen de oppervlaktekwaliteit, maar ‘finishing’ processen kunnen worden ontwikkeld voor het creëren van specifieke eigenschappen zoals gewichtsbesparing, vermindering van wrijving of simpelweg om een mooier uiterlijk op een product te krijgen. Ook complexe geometrieën met bijvoorbeeld kanalen en gaatjes kan men inwendig afwerken, zolang de procesmedia kan bewegen door holle ruimtes. Waar Rösler dagelijks inhaakt op nieuwe ontwikkelingen is 3D printing een aanhoudende trend. Zo is de samenwerking tussen Shapeways en Rösler ontstaan, gericht op het doorontwikkelen van ‘finish processen’ in de 3D printing wereld. Het is een gegeven dat bedrijven zelf op hun producten extreem gladde oppervlakken of een glanzende afwerking kunnen realiseren.

Shapeways

Shapeways heeft een vestiging in New York en is één van de hardst groeiende start-ups in Eindhoven die via haar Webshop 3D geprinte onderdelen verschaft. De onderdelen worden niet uit voorraad geleverd, maar de consument hoeft alleen een 3D model te uploaden. Professionals gebruiken hiervoor vakkundige software, waar mensen thuis met Google SketchUp een model maken. Bij Shapeways is het zelfs mogelijk om modellen uit het computerspel Minecraft te uploaden en printen. Sinds kort levert de onderneming ook miniaturen van mensen die zich op 9 steden in Nederland kunnen laten scannen, van Hoofddorp tot Maastricht.

De moderne en hippe onderneming heeft een speels karakter. Terwijl er in de conferentieruimte serieus wordt gesproken, leven een aantal medewerkers zich onhoorbaar uit op de voetbaltafel om daarna weer vol adrenaline actief aan het werk te gaan. De neuzen wijzen in één richting en er is een diversiteit aan internationale medewerkers met een mix van vaardigheden. De Quick Respons Manufacturing vereist een flexibele organisatie waar niks op toeval berust, daar de Time-to-Market zeer kort is. Het bedrijf wendde zich tot Rösler door de jarenlange ervaring in oppervlaktetechnologie. De verhuizing van Shapeways binnen Eindhoven levert fysiek meer ruimte op voor de doorontwikkeling van oppervlaktebehandeling in Rapid Prototyping. De onderneming wil een versnelt productieproces realiseren waar de geometrische vorm van het product in stand blijft. Uiteindelijk moet één bewerking een mix producten op reproduceerbare wijze afwerken.

Rösler introduceert RapidFinish

Rösler vindt steeds meer klanten die 3D printen, maar die nog niet geheel tevreden zijn met het eindresultaat van hun producten. Er zijn oneindig veel oplossingen door de diversiteit aan vormen en gebruikte materialen. De door Rösler Benelux B.V. ontwikkelde behandeling “RÖSLER RapidFinish” is speciaal uitgewerkt om te kunnen voldoen aan alle kwaliteitsstandaarden in de Nederlandse sectoren. Rösler gebruikt de RapidFinish behandeling om specifiek voor 3D geprinte werkstukken (alle geometrieën en materialen) snel een adequate oplossing te kunnen bieden.

Bij Rösler kunnen bedrijven rekenen op de kwaliteit en duurzaamheid van de apparatuur, maar ook op de kennis en de decennialange ervaring van de medewerkers. De RapidFinish mechanische oppervlaktebehandeling heeft geen belastende werking op het milieu. Met het kersverse testcentrum en de uitgebreide uitbestedingsmogelijkheden worden klanten die hier gebruik van maken positief verrast. Nu hoogwaardige eigenschappen kunnen worden toegekend aan producten die uit een printer komen, is de drempel voor het inzetten van 3D geprinte onderdelen voor alle vakgebieden drastisch verlaagd. De transitie van conventionele productiemethoden naar 3D printen kan, en zal veel sneller plaatsvinden dan wordt verwacht.