Aandrijfkwaliteit op topniveau met de nieuwe Q2A-maatwerkaandrijving voor toepassingen van Omron 10 sep 2018

De Q2A-motoraandrijving van Omron is de eerste in een nieuwe lijn en biedt efficiëntie, flexibiliteit en gebruiksgemak omdat we een eenvoudige filosofie van 'programmeren-implementeren-gaan' combineren met een ruimtebesparend ontwerp.

Omron heeft de serie Q2A-maatwerkaandrijvingen voor toepassingen uitgebracht. De Q2A kan een breed scala aan motoren aansturen, waaronder IM, SPM, IPM, DDPM en SynRM, en is eenvoudig te integreren in de toepassing van de klant. Deze oplossing combineert een ruimte- en kostenbesparend ontwerp met handige functionaliteit waardoor systeemintegrators, OEM's en eindgebruikers kunnen profiteren van een krachtige en toch gebruiksvriendelijke aandrijving.

De nieuwe Q2A-maatwerkaandrijving voor toepassingen van Omron is de eerste in een nieuwe reeks producten die zijn ontworpen om te voldoen aan de vereisten van systeemintegrators, OEM's en eindgebruikers. Deze aandrijving minimaliseert de hardwarevoetafdruk en -kosten, verkort de tijd die nodig is voor engineering en inbedrijfstelling en levert betere prestaties voor verschillende motortypen. De gehele toepassingsworkflow kan worden geoptimaliseerd, van ontwerp en inbedrijfstelling tot aan onderhoud en fijn-afstellen voor productie.

De voordelen van het ontwerp beginnen met de vermindering van de voetafdruk met 45% in vergelijking met de vorige oplossing, bij montage tegen elkaar aan. Dankzij het ingebouwde EMC-filter, de gelijkstroomreactor en de remchopper, in combinatie met de geïntegreerde functionele veiligheid (STO SIL3) en de 24VDC-voeding van het besturingsbord, kunt u eenvoudig aanzienlijke kosten besparen. De Q2A heeft een robuust design om een betrouwbare werking te garanderen in zware omstandigheden, met gecoate printplaten om de elektronica te beschermen tegen stof of vochtigheid.

De Q2A-serie levert verbeterde motorprestaties omdat verschillende motortypen aangestuurd kunnen worden in open en gesloten circuits, waaronder spanningsvectorregeling. Omdat het efficiënter werkt dan andere aandrijfmethoden, is een spanningsvectorregeling ook eenvoudiger en sneller in te stellen dan een stroomvectoraandrijving.

U profiteert van meer flexibiliteit op communicatiegebied dankzij ondersteuning voor veel Ethernet-gebaseerde communicatieopties, zoals EtherCAT dat wordt gebruikt door het Sysmac-systeem van Omron, maar ook EtherNet/IP, PROFINET en POWERLINK. Daarnaast kan deze oplossing zeer kosteneffectief in het netwerk worden geïntegreerd, omdat tot 5 Q2A-aandrijvingen kunnen worden gebruikt met slechts één enkele communicatiekaart. En dankzij de ingebouwde USB-aansluiting kan de serie Q2A-aandrijvingen worden geprogrammeerd via een pc, zonder dat de aandrijving hoeft te worden aangesloten op een externe voeding, waardoor inbedrijfstelling eenvoudig is.

Een verscheidenheid aan nuttige en tijdbesparende functies van de Q2A-aandrijving draagt bij aan eenvoudige inbedrijfstelling. De grafische ontwikkelomgeving maakt snelle aanpassing van toepassingen mogelijk, terwijl een ingebouwde wizardfunctie de insteltijd verkort en het risico van het instellen van verkeerde parameters elimineert. Instellingen worden opgeslagen via een automatische back-upfunctie en kunnen worden gekopieerd naar een SD-kaart en eenvoudig worden overgedragen naar andere aandrijvingen.

Door prestatiegegevens te volgen, ondersteunt de Q2A preventief onderhoud door ervoor te zorgen dat componenten zoals ventilatoren tijdig worden vervangen. De foutenanalyse wordt ondersteund door een gedetailleerde traceerbaarheid die naast de parametergegevens het exacte tijdstip van de gebeurtenissen bijhoudt en het aantal keren dat deze hebben plaatsgevonden. De gegevens kunnen worden opgeslagen op een micro-SD-kaart voor volgregistratie. Bovendien zorgt de ingebouwde voeding dat het besturingssysteem actief blijft, zelfs als de hoofdvoeding van 400 V uitvalt, zodat eventuele problemen altijd kunnen worden onderzocht.

In combinatie met regeneratieve voedingen zoals de D1000 en de R1000 biedt de serie Q2A-aandrijvingen ondersteuning voor regeneratieve toepassingen, waarbij energie wordt hergebruikt voor andere toepassingen binnen dezelfde installatie.

"Onze Q2A-omvormer is een kwalitatief hoogwaardige aandrijving, met ongeëvenaarde prestaties en flexibiliteit in een eenvoudige oplossing voor programmabeheer, die voor elke toepassing kan worden geoptimaliseerd", aldus Alberto Fuentes, European Drive Product Marketing Manager. "Omdat op het hoogste niveau wordt geproduceerd en dankzij de combinatie met beschermende maatregelen, kan de Q2A tot wel 10 jaar lang 7 dagen per week storingsvrij werken, voor volledige gemoedsrust."

Lezersvragen

Omron
Omron Europe B.V.
Wegalaan 67-69
2132 JD Hoofddorp
 www.industrial.omron.eu
 @omroneurope

Opmerkingen voor de redactie

Over Omron

Omron Corporation is een toonaangevend industrieel automatiseringsbedrijf dat gebruikmaakt van zijn kerntechnologieën voor detectie en besturing om het marktaandeel in diverse sectoren uit te breiden, zoals besturingscomponenten, elektronische componenten (o.a. voor de auto-industrie), sociale infrastructuur, gezondheidszorg en milieu. Omron is opgericht in 1933, heeft wereldwijd ongeveer 36.000 werknemers in dienst en levert producten en diensten aan meer dan 117 landen en regio's. In de sector industriële automatisering biedt Omron toegevoegde waarde door automatiseringstechnologieën aan te bieden die niet alleen zorgen voor innovatie van de productie, maar ook van producten en klantondersteuning. Ga voor meer informatie naar industrial.omron.eu.