Aardenergie in het nieuwe ZIMM bedrijfsgebouw 17 dec 2010

Aardenergie in het nieuwe ZIMM bedrijfsgebouw
Het energiezuinige bedrijfspand weerspiegelt de filosofie van ZIMM

ZIMM, leverancier van hefschroefspindels en actuatoren heeft onlangs zijn intrek genomen in een nieuw bedrijfspand. Doel van dit nieuwe pand van was o.a. een doelmatige integratie van de energieverzorging met een hoge efficiëntie en geringe bedrijfskosten. Met behulp van aardenergie draagt men bij aan milieuvriendelijke productie, hetgeen de filosofie van ZIMM weerspiegelt.

Waarom aardenergie
Omdat tijdens de bouw funderingspalen noodzakelijk waren heeft men ervoor gekozen deze deels geothermisch te activeren en te gebruiken als “energiezuilen”. Voor het functioneren van de geothermie zijn rondom de nieuwbouw zo’n 10,5 km onderaardse leidingen voor het circulerende medium gelegd.

Hoe werkt het;
Op een diepte van 10-20 meter bedraagt de aardtemperatuur ongeveer
12 tot 13 °C. Dit gegeven maakt een energetisch gebruik van de ondergrond mogelijk (geothermie). Naast warmtegebruik wordt dit principe ook op omgekeerde wijze gebruikt voor koeling, indien overbodige warmte uit het gebouw in de ondergrond wordt afgegeven.
Hiermee is opslag of gebruik van zowel warmte- als koelingsenergie per seizoen mogelijk.

Resultaat:
Zimm gebruikt de aardenergie voor o.a. vloerverwarming van kantoor en productiehallen, koeling en frisse lucht, permanente be- en ontluchting en be- en –ontvochting van de frisse lucht in zowel winter als zomer.
Door dit concept kan in de toekomst meer dan 420.000 kW/h per jaar aan fossiel opgewekte energie-opbrengst bespaard worden, hetgeen zo’n 45.000 M3 aan aardgas bedraagt.

Voor meer informatie over de energiezuilen in het nieuwe ZIMM gebouw en over het leveringsprogramma kunt u de ZIMM catalogus opvragen bij
Groneman B.V. in Hengelo, telefoon 074-2551130, aandrijftechniek@groneman.nl, www.groneman.nl