AFVALSTROMEN METAALVRIJ MET MAGNEETSCHEIDER 27 aug 2009

AFVALSTROMEN METAALVRIJ MET MAGNEETSCHEIDER
Op de Entsorga/Enteco (Hal 06, Stand E043) geeft Goudsmit Magnetic Systems BV uit Waalre een demonstratie van een geredesignde High Gradient Separator. Deze is speciaal voor de recyclingindustrie ontwikkeld en geschikt voor een zware en vuile werkomgeving. De magneetwaarde van de rol is verhoogd naar 10.000 Gauss, zodat ook zwak-magnetische Fe- en RVS deeltjes uit afval- of reststromen verwijderd kunnen worden. In de recyclingwereld is steeds meer RVS te vinden in de verbrandingsresten van ovens; ook het gebruik van RVS is de laatste jaren sterk toegenomen. De  standaard high gradient scheider was aanvankelijk ontwikkeld voor de reiniging van chroomzand in gieterijen en het verwijderen van zwarte punten (black specks) uit bijvoorbeeld zout of keramiek. De verhoogde Gausswaarde  maakt dat nu ook zwak-magnetische Fe- en RVS deeltjes uit afval- of reststromen verwijderd kunnen worden.

Recyclingindustrie

De nieuw ontwikkelde scheider is leverbaar tot een werkbreedte van 1500 mm maar kan op aanvraag ook breder gemaakt worden. Het complete systeem bestaat uit een frame, een trilgoot, een control unit, de high-gradient scheider en een zeer eenvoudig in te stellen splitter unit. Voor een nog effectievere scheiding kan bijvoorbeeld een tweetraps uitvoering vervaardigd worden. Deze bestaat uit twee zeer krachtige magneetrollen van circa 10.000 Gauss (gemeten aan de oppervlakte van de magneetrol). Het bedrijf heeft een testinstallatie vervaardigd voor proeven, waardoor een goede inschatting van het te verwachten resultaat verkregen wordt.

Voorscheider

De hoge Gausswaarde van de high gradient magneetrol maakt dat normale Fe deeltjes zeer krachtig worden aangetrokken. Deze aantrekkingskracht is zo sterk dat de band erdoor beschadigd kan worden. Daarom dient een normale magneet als voorscheider geplaatst te worden.