Air Products levert zuurstof voor pilot met oxyfuel-technologie 27 okt 2008

Air Products levert zuurstof voor pilot met oxyfuel-technologie

Proefproject voor opvang en reductie van CO2 in Schotse kolencentrale

Air Products, één van de grootste fabrikanten van industriële gassen ter wereld, gaat zuurstof en apparatuur leveren aan een demonstratieproject voor de opvang van CO2 in het Schotse Renfrew. Het project is opgezet om de ontwikkeling van technologie te versnellen, waarmee de uitstoot van broeikasgassen beperkt kan worden. Het project is onderdeel van het OxyCoal 2 project, dat de mogelijkheden demonstreert van de oxyfuel-technologie voor het opvangen en zuiveren van kooldioxide in kolengestookte energiecentrales. Bij oxyfuel-verbranding wordt zuivere zuurstof gebruik in plaats van normale lucht, om de concentratie van kooldioxide in het rookgas te vergroten, zodat het opvangen van CO2 goedkoper wordt. Reiniging en compressie van CO2 is bovendien belangrijk voor het transport en de geologische opslag van het broeikasgas.

OxyCoal 2 is een belangrijk CO2 demonstratieproject dat gekoppeld is aan een volwaardige energiecentrale met een capaciteit van 40 megawatt. Die centrale is zo ontworpen, dat de toepassing van de oxyfuel-technologie gedemonstreerd kan worden, zowel voor gebruik in nieuwe als bestaande kolengestookte energiecentrales. Voor het miljoenenproject past energiebedrijf Doosan Babcock de testinstallatie van Renfrew, die geschikt is voor de verbranding van verschillende brandstoffen, aan voor oxyfuel-verbranding van vergruisd steenkool en recycling van rookgas. De aanpassing van de verbrandingsinstallatie wordt begin 2009 afgerond. De eerste demonstratie van oxyfuel-verbranding is gepland in maart 2009.

“Wij verwachten, dat de ervaringen die we in het Oxycoal 2 project opdoen, grote betekenis hebben”, zei Steve Carney, business development manager Energie bij Air Products. “We hebben de nodige ervaring in het ontwerp, de bouw en de exploitatie van grote cryogene zuurstoffabrieken en met de zuivering van kooldioxide. Die ervaring komt goed van pas bij de ontwikkeling van de oxyfuel-technologie voor vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Wij denken, dat het uiteindelijk mogelijk is meer dan 95 procent van de CO2 op te vangen, waardoor oxyfuel-technologie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het voorkomen van klimaatverandering. We hebben sinds de start van het onderzoek naar de mogelijkheden van oxyfuel, dat we tien jaar geleden samen met Doosan Babcock begonnen, veel kennis opgedaan. Dit nieuwe research- en ontwikkelingsproject is een belangrijke, volgende stap in de richting van een betrouwbare oplossing voor de opvang van CO2.”

“Ons ontwerp voor een oxyfuel CO2 opvanginstallatie voor een kolengestookte energiecentrale is gebaseerd op onze ervaring met het vergassen van steenkool met behulp van normale lucht. Dankzij de evolutie van dit principe naar oxyfuel CO2 opvang denken wij dat het mogelijk is deze technologie succesvol en op commerciële basis op de markt te brengen. Dankzij de samenwerking met de partners in dit nieuwe project kunnen we de kennis verwerven, die noodzakelijk is voor een versnelde invoering van schone technologie voor de verbranding van steenkool”, licht Ian Miller, CEO van energiebedrijf Doosan Babcock, toe.

Het Oxycoal 2-project wordt ondersteund door de Britse overheid en maakt deel uit van het ‘Hydrogen Fuel Cells and Carbon Abatement Technologies (HFCCAT) Demonstration Program’. De trekker van het project is energiebedrijf Doosan Babcock Energy Limited. Het project wordt ondersteund door Air Products Plc, DONG Energy Generation, Drax Power Limited, EDF Energy, E.ON UK PLC, Scottish Power, het Imperial College in Londen en de universiteit van Nottingham. Veel van de partners in het Oxyfuel 2-project werken al lang met elkaar samen in het Renfrew demonstratieproject. Air Products onderzoekt bijvoorbeeld in een ander project samen met het Imperial College en Doosan Babcock chemische reacties, die de basis kunnen vormen voor een proces waarmee CO2-houdend rookgas geconcentreerd kan worden.

Een recente studie in Canada heeft uitgewezen, dat de oxyfuel-technologie mogelijkheden voor CO2 reductie biedt, die vergelijkbaar zijn met de resultaten van traditionele manieren van rookgasreiniging, terwijl de kosten voor energieproductie niet stijgen. Voor de studie werd de oxyfuel-technologie toegepast in drie energiecentrales waar drie verschillende soorten steenkool werden verbrand. De oxyfuel-technologie verwijdert bovendien zwaveloxides, stikstofoxides en kwik tijdens het compressieproces.