Denk eens aan krachtige magneetsloten voor toegangscontrole en beveiliging 09 apr 2019

Gezien de aandacht die elk jaar aan beveiliging en inbraakpreventie wordt geschonken zou iedereen het onderhand moeten weten: “Als je het inbraakrisico wilt minimaliseren moet je in ieder geval zorgen voor goed hang- en sluitwerk”. Een prima advies dat altijd overeind zal blijven, want fysieke barrières zijn nog steeds de beste ‘vertragende factor’ in de strijd tegen indringers. OK, je kunt daarnaast ook elektronische detectie toepassen, maar dan zijn de ongewenste gasten vaak al binnen. Er simpelweg voor zorgen dat ze er niet in kunnen is de beste remedie en dat is natuurlijk ook van toepassing binnen de industrie. Hekken en deuren naar ruimtes waarin je geen ‘vreemde figuren’ wilt tegenkomen, maar ook poorten in omheiningen van machines en robots moeten gewoon goed op slot zitten. Klaar. En het is natuurlijk helemaal opletten geblazen bij gevaarlijke machines zoals centrifuges, hakkers en malers. Daarvan moeten de luiken en schuiven perfect beveiligd zijn door ze automatisch te vergrendelen zodra de machine in werking wordt gezet. Bij AXIS & Stuifmeel hebben we daar interessante oplossingen voor.

Lokaal en ‘op afstand’ te bedienen

In veel toepassingen is het erg handig als het vergrendelen en vrijgeven van sloten ook ‘op afstand’ kan gebeuren vanuit bijvoorbeeld een centrale receptie of controlekamer in een fabriek. Dat betekent dat je sloten moet gebruiken die met een elektrisch signaal ver- en ontgrendeld kunnen worden. Juist daarvoor zijn de solide magneetsloten van Kendrion Kuhnke Automation bij uitstek geschikt. AXIS & Stuifmeel levert deze in zowel monostabiele (zelf-vergrendelend) als bistabiele (actieve vergrendeling) uitvoering en dankzij de compacte afmetingen zijn ze breed inzetbaar. Zo kun je magneetsloten bijvoorbeeld ook prima gebruiken voor het beveiligen van toegangsdeuren van dierenverblijven in dierentuinen, kennels en asiels, maar denk ook aan het afsluiten van bagagevakken in vliegtuigen en het beveiligen van een fietsenstalling. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Comfortabel en veilig

Waar de sloten ook worden toegepast, belangrijk is dat de bediening en werking ervan comfortabel, veilig en bedrijfszeker zijn. De betrouwbare en compacte Kuhnke magneetsloten bieden een houdkracht tot 1.600 N. Zie die maar eens open te krijgen. En het sluiten gaat heel makkelijk. Vooral in monostabiele uitvoering, want dan vergrendelt het slot de deur automatisch zodra de schoot in de sluitplaat valt. Om het slot weer te ontgrendelen is een 100 ms/36 W pulssignaal van 24 V (optioneel 12 V) voldoende. In bistabiele uitvoering moet het magneetslot zowel voor het ver- als ontgrendelen altijd met een puls onder spanning worden gezet, waarvoor de slotmagneet is uitgerust met een dubbele spoel. Betrouwbare microswitches nemen de detectie/bewaking van de deurpositie en deurvergrendeling voor hun rekening, terwijl de sloten ook zijn uitgerust met een fysieke nood-ontgrendelingfunctie. De behuizing is stof- en vochtbestendig conform klasse IP44 en betekent dat de sloten bijvoorbeeld ook in de buitenlucht kunnen worden gebruikt voor het afsluiten van toegangshekken. Magneetsloten zijn erg veelzijdig en mocht u er niet uitkomen met de standaard Kuhnke sloten, dan produceren we gewoon een slot ‘op maat’. Bovendien heeft AXIS & Stuifmeel ook gemotoriseerde sloten in haar programma. U zegt het maar. In alle gevallen zorgen wij voor een sluitende oplossing!

Voor meer informatie over een sluitende oplossing, neem gerust contact met ons op: +31(0)182-647070 of info@axis-stuifmeel.nl

#techblog #axisstuifmeel