ROTEK’s ROBASE als identieke vervanging van Berger Lahr’s RSM 828/842/856/884 12 nov 2018

ROTEK’s ROBASE als identieke vervanging van Berger Lahr’s RSM 828/842/856/884
ROBASE synchroonmotor naast een motor uit de RSM serie van Berger Lahr

AXIS & Stuifmeel: ROBASE synchroonmotoren 1:1 uitwisselbaar met Schneider Electric’s RSM series (voorheen Berger Lahr)

Wanneer in de praktijk veel toegepaste componenten niet meer leverbaar zijn, kan dit grote gevolgen hebben voor het productieproces. In het ergste geval leidt het tot machinestilstand en/of zijn (kostbare) aanpassingen noodzakelijk. De eerste stap is onderzoeken of er een gelijkwaardig, bij voorkeur identiek, vervangend product verkrijgbaar is. Voor de synchroonmotoren uit de RSM serie van Schneider Electric, voorheen Berger Lahr, is dit sinds kort het geval. Onze partner ROTEK heeft een uitstekend alternatief voor de series RSM 828/3, 842/3, 856/3 en 884/3.

Berger Lahr werd in 1941 opgericht en stond wereldwijd bekend om de hoge kwaliteit van zijn producten. In 2000 werd de onderneming overgenomen door de Schneider Electric Group en eind 2009 waren alle producten en diensten die voorheen bekend waren onder het merk Berger Lahr omgedoopt tot Schneider Electric. Inmiddels is de focus van het bedrijf verschoven en stopt Schneider Electric met de productie van de grotere synchroonmotoren. Daartoe behoren ook de zeer populaire motoren uit de RSM828 tot en met RSM884-series. Deze worden onder andere toegepast in de meet- en regeltechniek, machine- en apparatenbouw, in etikettendispensers, analyseapparatuur, toegangssystemen en doseerpompen.

Nauwkeurige bewegingen
Synchroonmotoren worden voornamelijk gebruikt in toepassingen waar een grote nauwkeurigheid, synchrone bewegingen langs verschillende assen en een constante aandrijfsnelheid zijn vereist . Zoals bijvoorbeeld in druk- en textielmachines en bij transportsystemen. Door hun compacte ontwerp zijn synchroonmotoren een goede oplossing voor machines en installaties waarbij sprake is van weinig inbouwruimte. Bij de positionering zijn met name de constante snelheid, onafhankelijk van spanning en belastingschommelingen en het dynamische reactie- en remgedrag van belang.

Ontelbare varianten
ROTEK ontwikkelt en produceert hoogwaardige synchroonmotoren. Dankzij het modulaire systeem zijn er meer dan een miljoen productvarianten beschikbaar in vier hoofdseries: ROBASE (klassieke synchroonmotor met vasthoudkoppel), ROSLYDE (bijzonder stil), ROSYNC (hoog-efficiënt met een grote vermogensdichtheid) en ROMOTION (BLDC-motoren met geïntegreerde besturingselektronica). In combinatie met de beschikbare reductoren zijn efficiënte, compacte aandrijvingen te realiseren.

Alternatief voor RSM motoren
De motoren uit de ROBASE serie zijn vergelijkbaar met de RSM serie van Berger Lahr, maar leveren een iets groter vermogen. Ze zijn beschikbaar in alle gangbare nominale spanningen, met 4 (1500 rpm) of 6 polen (1000 rpm) en met IP40 of IP55 bescherming. Alle motoren zijn standaard ontworpen voor continu bedrijf. Speciale wikkelingen voor kortstondig bedrijf zijn op aanvraag verkrijgbaar. Afhankelijk van de eisen kunnen ook motoren uit de ROSLYDE- of ROSYNC-serie een passend alternatief zijn. De klant kan dan profiteren van de speciale eigenschappen van de energiezuinige ROSYNC of de trillings-arme ROSLYDE.

Met de G-serie is er tevens en identiek alternatief voor de populaire reductoren uit de G-serie van Berger Lahr beschikbaar. Beide reductoren zijn voorzien van as-afdichtingen, beproefde gesinterde glijlagers en levensduursmering en zijn ontworpen voor een continu koppel van 6 Nm. De reductor van ROTEK maakt echter een aanzienlijk hogere radiale belasting mogelijk (120 N). Er zijn talloze overbrengingsverhoudingen (5:1 tot 1333:1) leverbaar, evenals versterkte versies voor hogere draaimomenten. Voor bijzonder geluidsgevoelige toepassingen kan de eerste tandwieltrap in sterk dempend hardweefsel worden uitgevoerd.