Bystronic introduceert de Micro Waterjet 31 mei 2010

Bystronic introduceert de Micro Waterjet

Bystronic, producent van kantbanken, lasersnijmachines en waterjets heeft sinds kort een nieuw product in het assortiment, de “Womajet”. Deze micro waterjet wordt -in tegenstelling tot de andere machines van Bystronic- niet door Bystronic zelf geproduceerd, maar door de Zwitserse firma Daetwyler. Bystronic heeft de exclusieve rechten verworven om deze machine in de markt te zetten. De samenwerking is ontstaan vanuit een lange voorgeschiedenis tussen de firma’s Bystronic en Daetwyler.

Hoewel Bystronic zelf ook waterjets produceert is de “Womajet” geen directe concurrent maar een aanvulling op het assortiment. Het grote onderscheid zit hem in het formaat en de precisie. De grote nauwkeurigheid van waterstraal snijden is inmiddels wel bekend, echter de Womajet gaat hierbij nog een stapje verder. Met een nauwkeurigheid van 2.5 μm (micrometer) is deze machine is ruim 10x nauwkeuriger dan de grotere varianten. Dit zijn nauwkeurigheden die op geen enkele andere machine haalbaar zijn en de Womajet verwerft hierdoor een unieke positie in de markt. Niet voor niks dus dat deze machine al reeds wordt ingezet bij het vervaardigen van onder andere horlogeonderdelen en onderdelen in de medische industrie.