Come Back: Eerste buitenbank met Cradle to Cradle certificering 08 sep 2009

Come Back: Eerste buitenbank met Cradle to Cradle certificering
Buitenbank van VelopA-Citystyle te zien op Cradle to Cradle tentoonstelling in Eindhoven

De Come Back bank van VelopA-Citystyle is de eerste buitenbank in Nederland die geheel voldoet aan het Cradle to Cradle (C2C) concept. Tijdens de opening van de Cradle to Cradle tentoonstelling op dinsdag 8 september overhandigde Albin Kälin van EPEA (the Environmental Protection and Encouragement Agency) het C2C certificaat aan het bedrijf.

Het Cradle to Cradle concept is een duurzaamheidsprincipe dat is ontwikkeld door William McDonough en Michael Braungart en gaat ervan uit dat materialen van een product aan het einde van hun levensloop worden gescheiden en zonder verlies van kwaliteit kunnen worden hergebruikt in een oneindige kringloop. Alle gebruikte materialen kunnen opnieuw nuttig worden ingezet.

De Come Back buitenbank is futuristisch van vorm en vervaardigd van duurzame, gifvrije materialen. De groene bank heeft een lange levensduur en is slijtagevast. In de ontwerpfase is rekening gehouden met de manier waarop grondstoffen aan het einde van de levensduur worden gerecycled. “Met de Come Back hebben we een unieke buitenbank gemaakt, die klaar is voor een duurzame toekomst”, zegt Eveline Bijleveld, ontwerpster van de bank.

Voor Eveline Bijleveld was het ontwerpen van de Come Back een uitdaging. “Naast de C2C uitgangspunten, moest de bank natuurlijk ook nog lekker zitten. Door het middenstuk van de bank te verhogen is er voldoende afstand om naast onbekenden op de bank te zitten. Maar het middenstuk kan ook als tafeltje worden gebruikt als je elkaar kent.”

Op dinsdag 8 september overhandigde Albin Kälin het Cradle to Cradle certificaat aan VelopA-Citystyle tijdens de opening van het duurzaamheidscentrum in Eindhoven. In dit centrum, het ICSE (The International Center for Sustainable Excellence) werd ook het startshot gegeven voor de Cradle to Cradle tentoonstelling waar de Come Back te zien is. Deze tentoonstelling toont hoe Nederlandse bedrijven omgaan met de ontwerpdefinities en processen om tot hoogstaande duurzame producten te komen.