EAS-Sp: pneumatisch regelbare synchroonkoppeling 04 jan 2013

EAS-Sp: pneumatisch regelbare synchroonkoppeling
synchroonkoppeling tijdens productie regelbaar

De Mayr EAS-Sp synchroonkoppeling is tijdens productie regelbaar is. Deze mechanische veiligheidskoppeling voorkomt schade aan de machine en daarmee productiestilstand. De EAS-Sp heeft een traploos instelbare overbelastingsbeveiliging en wordt in Nederland op de markt gebracht door Groneman B.V. in Hengelo.

De EAS-Sp is pneumatisch schakelbaar. Het draaimoment wordt door pneumatische druk bepaald en kan tijdens het productieproces continu gewijzigd worden, óók als de machine in bedrijf is. De overdracht van het draaimoment geschiedt compleet spelingvrij. Bij het overschrijden van het ingestelde maximale draaimoment schakelt de koppeling uit. Gelijktijdig geeft de geïntegreerde eindschakelaar een signaal aan de machine of aan het EAS-Sp schakelapparaat, dat als optie leverbaar is. De koppeling wordt dan ontlucht of de aandrijving uitgeschakeld.

De EAS-Sp koppeling heeft een gering massatraagheidsmoment en is eenvoudig te monteren. Toepassing zijn vooral geschikt in de geautomatiseerde machinebouw en daar waar bedrijfsomstandigheden continu wijzigen.
Ook als de volgorde van een productiecyclus wisselt of de snelheid van een cyclus wijzigt is een EAS-Sp koppeling een goede keuze. De koppeling wordt o.a. ingezet in de algemene machinebouw, verpakkingsmachines, afvul- en reinigingsmachines, drukkerijmachines en in de transporttechniek