Een compacte revolutie : De eerste optische 41 bits multiturn encoder op de markt zonder tandwielen en 100 procent ongevoelig voor magnetisme 20 aug 2009

Duranmatic B.V. introduceert van Kübler GmbH een “kleine” technologische revolutie. Technische bedrijven doen dit wel vaker maar dit keer dekt de term de lading wel zeer goed.

In de nieuwe gepatenteerde behuizing van de Sendix F36 singletrun en absoluut encoders – met een huisdiameter van slechts 36mm - is alleen maar ruimte voor essentiële onderdelen. Zelfs functionele delen zoals de batterij (welke traditioneel in de behuizing is ondergebracht) hebben plaats moeten maken voor de robuuste Sendix dubbele lager. Dit lager pakket –dat een lange levensduur en robuustheid garandeert - neemt zelfs twee derde van de ruimte in van de kleine encoder. Dankzij de optische techniek in de F36 zal er geen ander product zijn dat een zelfde lange levensduur kan bieden. Dit komt omdat voor het eerst de bewezen Sendix degelijkheid in een kleine behuizing van 36 mm doorsnede is geplaatst.
Een speciaal ontwikkelde opto-ASIC is het hart van de F36, hierin zit de nieuwe technologie voor de singleturn en multiturn functionaliteit. Met een totale resolutie van 41 bits, verdeeld over 24 bits voor het multiturn gedeelte en 17 bits voor de singleturn resolutie (dit betekent 16 miljoen omwentelingen) kan de F36 in veel toepassingsgebieden worden ingezet die tot nu toe vanwege de beperking van de multiturn resolutie niet mogelijk waren. Elektrisch zijn er een SSI, BISS of Canopen interfaces voor het absolute signaal en SinCos en RS-422 voor de incrementele signalen beschikbaar.
De F36 is hiermee een ideale basis voor klant specifieke oplossingen in veeleisende toepassingen. Daar waar aandrijvingen zeer compact en economisch moeten zijn, of in sectoren die specifiek om kleine producten vragen zoals aandrijftechniek en/of de medische techniek zal men de voordelen van de 8 mm doorgaande holle as ( of 100 mm blinde holle as) weten te waarderen.