F. Hoffmann brengt twee nieuwe detectoren voor controle op dubbel plaat op de markt 03 mei 2011

F. Hoffmann B.V. te Zwijndrecht heeft onder de typeaanduidingen A100 en I100 een tweetal nieuwe, economische detectoren voor controle op dubbele plaat op de markt gebracht. Controle op dubbele plaat in plaatverwerkende installaties is een noodzakelijk onderdeel van een bedrijfszeker en storingvrij productieverloop.

Bij de detector van het type A100 worden enkelzijdige, permanent-magnetische sensoren toegepast. Deze sensoren zijn alleen geschikt voor ferro-materiaal. Bij het type I100, dat geschikt is voor ferro-materiaal en nonferro-materiaal, worden tweezijdige inductieve sensoren voor de meting toegepast.

De nieuwe detectoren van Roland Electronic kenmerken zich door hun ongecompliceerde werking. De montage in de schakelkast dan wel direct op de installatie is eenvoudig, terwijl de afstelling middels één druk op de knop snel gerealiseerd is. De snelle reactietijden maken de dubbele plaat-detectoren A100 en I100 universeel toepasbaar.

Het meetproces vindt continu plaats: de toestand 0-1-2 plaat van een bepaald moment wordt op het apparaat aangegeven en gelijktijdig als schakelsignaal aan de PLC van de installatie beschikbaar gesteld. Door de eenvoudige teach-in kunnen nieuwe materiaaldikten snel worden ingesteld zonder tijdrovende hercalibrering van het apparaat. Het is voldoende een plaat met nominale maat vóór de sensor respectievelijk tussen de sensoren te brengen en een toets in te drukken.

De A100 wordt direct op de montagerail in een schakelkast gemonteerd; de I100 is uitgevoerd in een compacte aluminium behuizing voor montage aan de installatie. Gedetecteerd worden ferromagnetische en niet-magnetische materialen. Het meetbereik is 0,04 - 4 mm bij ferro-materiaal en 0,05 - 12 mm bij nonferro-materiaal. Het type sensor is bij de A100 eenzijdig en contacterend en bij de I100 tweezijdig en aanrakingsvrij. De voedingsspanning bedraagt 24 V DC, het vermogen is 2,5 W.

Toepassingsgebieden voor de nieuwe detectoren van Roland Electronic zijn de industrie van metalen verpakkingen, dozenproductie en plaatvervorming.

F. Hoffmann B.V. voert een uitgebreid en veelzijdig programma speciaalmachines en gereedschappen voor de spaanloze metaalverwerking.