Frees met acht snijkanten per wisselplaat biedt maximale productiviteit 14 apr 2009

Frees met acht snijkanten per wisselplaat biedt maximale productiviteit
De Octagon frees F4080 combineert een hoge productiviteit met een goede afwerkingskwaliteit

Leering Hengelo B.V. heeft zijn programma verspanende gereedschappen onlangs uitgebreid met de Octagon frees F4080 van de Amerikaanse fabrikant Walter. Deze frees is voorzien van wisselplaten met elk acht snijkanten, wat resulteert in een hoge productiviteit. De frees kan worden ingezet met een snedediepte tot 4 mm op de schuine kant en tot 10 mm op de rechte kant.

Veelzijdige inzetbaarheid is een belangrijke eigenschap van de Octagon frees F4080. Enerzijds is de frees zeer geschikt voor zowel vlakfrezen als duikfrezen, fasefrezen en helicoïdaal frezen. Daarnaast zijn de wisselplaten in diverse geometrieën en hardmetaalsoorten verkrijgbaar waardoor het gereedschap kan worden ingezet voor een breed materialenspectrum, waaronder staal, roestvast staal, gietijzer alsmede aluminium en andere non-ferrometalen. Ook bij de werking van moeilijk verspaanbare materialen worden goede resultaten bereikt. Alleen voor het verspanen van harde materialen dient men een andere keuze uit het programma te maken.

De Octagon frees F4080 is verkrijgbaar in een diameterbereik van 40 tot 160 mm. Vanwege de positieve aanvalshoek leent de frees zich ook zeer goed voor toepassing op machines met een beperkt vermogen. De frees kan ook worden uitgerust met een wiperplaat. Het van een nikkelcoating voorziene freeslichaam van de Octagon frees F4080 is met een hoge precisie gebalanceerd, waardoor de trilling van de machinespil maximaal gereduceerd wordt hetgeen doorwerkt in een hoge bewerkingsprecisie en oppervlaktekwaliteit van het werkstuk. Ook bij hogesnelheidsbewerking van bijvoorbeeld aluminium geeft dit een goed eindresultaat.