Gasmengsels van Air Products voortaan twee keer zo lang houdbaar 08 feb 2010

Gasmengsels van Air Products voortaan twee keer zo lang houdbaar

Air Products, leverancier van gassen en chemicaliën voor diverse markten, heeft bekendgemaakt dat veel van zijn kalibratiemengsels voor gebruik bij analytische toepassingen voortaan twee keer zo lang houdbaar zijn. Daarmee gaat de houdbaarheid van vijf naar tien jaar. Air Products heeft met deze ontwikkeling een nieuwe norm gezet voor de Europese gasindustrie.

Over Air Products
Air Products (NYSE:APD) bedient wereldwijd klanten in de sectoren industrie, energie, technologie en gezondheidszorg met een portfolio van atmosferische gassen, procesgassen, speciale gassen, performance materialen en bijbehorende equipment en diensten. Air Products werd in 1940 opgericht en heeft een toonaangevende positie verworven in belangrijke groeimarkten zoals de productie van semiconductor materialen, waterstof voor raffinaderijen, gassen voor de gezondheidszorg, LNG en geavanceerde coatings en lijmstoffen. Het bedrijf staat bekend om zijn innovatieve bedrijfscultuur, de uitstekende bedrijfsresultaten en zijn zorg voor veiligheid en milieu. Air Products heeft een jaaromzet van ruim 8 miljard dollar, activiteiten in meer dan veertig landen en meer dan 21.000 werknemers over de hele wereld. In Nederland heeft Air Products vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Terneuzen en het Rotterdamse havengebied (Botlek, Pernis en Europoort).

De verdubbeling in houdbaarheid is te danken aan de technologische ontwikkelingen op het gebied van productie en cilinderbehandeling. De voordelen spreken voor zich: langere houdbaarheid biedt extra zekerheid aan de vele gebruikers van de gassen, waartoe onder andere de farmaceutische, chemische en petrochemische industrie behoren, en laboratoria en klanten op het gebied van milieubeheer.

Veel van de gasmengsels van Air Products bevatten meer dan 100 componenten, waaronder argon, helium, kooldioxide, zuurstof, edelgassen en vele (gehalogeneerde) koolwaterstoffen. Ze worden geleverd met een analysecertificaat van Air Products, en tien jaar garantie.
Gary Yates, Air Products European Product Manager voor de analytische markt, vertelt: "Dit is een doorbraak voor de gassenindustrie. Bedrijven die heel specifieke gasmengsels gebruiken bij kalibratie of andere vormen van kwaliteitscontrole kunnen ervan op aan dat het mengsel een tiental jaren in stabiele staat blijft. Die betrouwbaarheid koesteren we."

Voorheen werd de stabiliteit van gasmengsels voor een periode van maximaal vijf jaar gegarandeerd, afhankelijk van de gebruikte componenten en hun concentratie.
Yates vervolgt: "Het is van belang dat gasmengsels niet langer worden gebruikt dan aangegeven. De kwaliteit van mengsels gaat nu eenmaal achteruit na verloop van tijd. Dat zou kunnen resulteren in onnauwkeurige kalibratie, waarop tijdrovende en kostbare herbewerking volgt. Dankzij de lange houdbaarheidsgarantie van Air Products is dubbel werk niet nodig."

Yates geeft aan dat de langere houdbaarheid met name van pas komt als bedrijven een klein volume gas verwachten te gebruiken. Hij legt uit: "Bij kalibratie van analytische toepassingen wordt maar een klein beetje gas gebruikt. Een langere houdbaarheid is daarom met name interessant voor kleine gebruikers die niet vaak kalibraties verrichten. Maar het is natuurlijk ook voor gebruikers van grotere volumes heel prettig om te weten dat hun kalibratiemengsels aanzienlijk langer goed blijven."