Glazen Trappenhuis van Raadhuis Vught 02 sep 2009

Glazen Trappenhuis van Raadhuis Vught

Het nieuwe glazen trappenhuis, dat tegen het Raadhuis van Vught is gebouwd, heeft een dragende constructie van thermisch verzinkt staal. Thermisch verzinken als oppervlaktebehandeling verleent aan staal een hoge weerstand tegen corrosie en als gevolg daarvan een lange levensduur. Van belang is bovendien, dat thermisch verzinkt staal nauwelijks of geen onderhoud vergt, zeker indien de toplaag een poedercoating is: dan heeft de coating een welhaast eeuwige levensduur. Dit alles maakt thermisch verzinken dé keuze voor staalconservering in duurzaam bouwen.

De bouw van het trappenhuis maakte deel uit van een recente renovatie van het complex. Het monumentale raadhuis fungeert thans als multifunctioneel gebouw voor (raads)vergaderingen, huwelijkssluitingen en presentaties.

Om het gebouw te laten voldoen aan de huidige eisen is tijdens de renovatie onder andere een nieuw trappenhuis met een liftschacht gemaakt, dat als een transparant volume aan het representatieve gevelbeeld is toegevoegd.

De gevel is aan de kolommen bevestigd met T-stukken van gietstaal ter ondersteuning en zwarte klemplaatjes voor de verankering van het glas. In het trappenhuis ligt de nadruk op de losse en luchtige detaillering van de bordessen en de kolommen. De trappen zijn uitgevoerd met op maat gesneden trapbomen en vertande glazen trapleuningen. Trappen en bordessen zijn eveneens in thermisch verzinkt staal uitgevoerd.

Het Vughtse raadhuis is een witgeschilderd gebouw, dat zijn huidige vorm heeft gekregen na de verbouwing in 1937 van een uit 1901 daterend neogothisch landhuis. Het gebouw heeft een opvallende toren met een uivormige spits. Door de transparantie van de aanbouw is het zicht op het oorspronkelijke pand vrijwel onaangetast gebleven.

De toegepaste constructie van het trappenhuis is ontwikkeld en ontworpen door Octatube Space Structures bv te Delft. De gehard glazen panelen worden gedragen door een slank uitgevoerde thermisch verzinkt stalen constructie, die achter de glazen panelen is geplaatst.

De glazen panelen hebben een hoge mechanische sterkte en kunnen hoge spanningen opnemen. De panelen zijn onderling aan elkaar en aan deze constructie verbonden. De glazen wanden en het glazen dak van het trappenhuis bieden optimale transparantie.

De toegepaste constructie maakt deel uit van het programma ruimtelijke constructies en afdekkingen van Octatube Space Structures bv. De constructies zijn aanvankelijk ontwikkeld en ontworpen door Prof. Dr. Ir. Mick Eekhout, maar worden nu onder leiding van zijn zoon Nils–Jan Eekhout door een tweede generatie van jonge en enthousiaste ingenieurs ontwikkeld en uitgevoerd. Octatube constructies vinden toepassing in honderden gebouwen en andere complexen in alle delen van de wereld.

Architect van het aan het Vughtse raadhuis gebouwde trappenhuis, was Architectenbureau De Twee Snoeken te ’s-Hertogenbosch. De bouwkundige uitvoering was in handen van Bouwbedrijf Hendriks te Delft.