Hatenboer-Water helpt in Kenia dagelijks al 6.000 mensen aan drinkwater! 06 feb 2009

Hatenboer-Water helpt in Kenia dagelijks al 6.000 mensen aan drinkwater!

In 2006 startte Hatenboer-Water in het kader van het 100-jarig bestaan met de opzet van een waterfabriekje in Kenia. Ruim de helft van de mensen in Kenia heeft namelijk geen toegang tot voldoende en veilig drinkwater. Voor deze groep mensen is goed drinkwater dan ook niet vanzelfsprekend. Om wat voor hen te kunnen betekenen, is Dutch Water Limited (DWL) in Kenia opgericht. Hatenboer doet dit samen met partner Reikon beheer. Nu wordt dagelijks voor 6.000 mensen (hoofdzakelijk kinderen) via scholen en tehuizen drinkwater gedistribueerd.

Duurzaam
Bij DWL wordt gewerkt aan een duurzame oplossing. Zowel wat betreft het produceren en distribueren van betrouwbaar drinkwater als het scheppen van lokale werkgelegenheid. De medewerkers worden goed opgeleid en bewust gemaakt van de DWL doelstellingen en idealen. Zo wordt bijvoorbeeld niet gewerkt met milieubelastende (en bovendien dure) plastic flessen! Het grondwater is in de wijde omgeving van DWL in Mtwapa, nabij Mombasa, absoluut ongeschikt voor menselijke consumptie. Een openbaar waterleidingsysteem ontbreekt. Door DWL wordt kennis en ervaring van moderne, effectieve waterzuivering en bedrijfsvoering overgebracht.

Distributie
Bijzonder leuk is het feit dat diverse distributiesystemen zoals het Strolley systeem zijn ontwikkeld. Met een Strolley waterkar, die speciaal hiervoor door DWL in Kenia is ontwikkeld in samenwerking met studenten van de Technische Universiteit Delft, levert Dutch Water goed drinkwater bij de mensen thuis tegen aanzienlijk lagere kosten dan het dure verpakte drinkwater. Dat is overigens voor een groot deel van de bevolking onbetaalbaar. Ook wordt er drinkwater aan de poort bij DWL afgeleverd.

Drinkwater voor allerarmsten
“We streven met de fabriek op termijn naar economische onafhankelijkheid”, aldus Peter Willem Hatenboer. “Hiermee wordt het echt duurzaam en kunnen lokaal mensen hun eigen brood verdienen. Mede door sponsoring kunnen we tegen heel lage kosten de allerarmsten van drinkwater voorzien en nieuwe ontwikkelingen cq uitbreidingen doen. We zijn er best trots op dat we dagelijks al aan ruim 6.000 mensen drinkwater kunnen aanbieden, maar de ambitie is om dit fors te laten groeien in 2009.”

Regels
“We houden ons aan strikte regels, waarden en normen, zoals het principieel niet meewerken aan de lokale corruptie. Het is dan ook belangrijk dat we een beloningsniveau handhaven voor de medewerkers van de fabriek, zodat men op menswaardige manier kan leven zonder dat er ongewenste bijverdiensten nodig zijn. Het is prettig als je daar een steentje aan kan bijdragen”, aldus Hatenboer.