Hitec Power Protection weer snelste groeier 10 nov 2008

Hitec Power Protection heeft net als vorig jaar de Gouden FD Gazelle Award voor de provincie Overijssel ontvangen in de categorie grote bedrijven. De prijs wordt toegekend aan de snelst groeiende onderneming. De omzet van Hitec Power Protection, producent van systemen voor continue, ononderbroken stroomvoorziening, groeide van 2005 tot en met 2007 met 119 procent.

De woorden groei en crisis worden niet vaak in een zin gebruikt. Het jaar 2007 was industriebreed een goed jaar, maar Hitec Power Protection heeft door haar toegewijde personeel, organisatie en wereldwijde spreiding hier optimaal van kunnen profiteren. Groei in 2008 ten opzichte van piekjaren daarvoor wordt natuurlijk moeilijk, maar de groeidoelstellingen van het bedrijf over vijf jaar worden ruim gehaald. Verbreding van het product portfolio en uitbesteden van deel van de productie, maakt het bedrijf meer flexibel, ook in wat mindere economische tijden.

De outlook voor 2009 is onzeker. Zeker zal het effect van de kredietcrisis weerslag hebben op de groei van het bedrijf. Belangrijkste verschil ten opzichte van de vorige piek in 2000/2001 is dat de vraag niet weg is, alleen het benodigde geld voor de investering is minder beschikbaar. Per jaar neemt de vraag naar (betrouwbare) elektriciteit wereldwijd met 6 tot 7% toe. De digitalisering van onzer maatschappij zet ook door en daarvoor is nieuwe opslagcapaciteit nodig. Landen in Azië en het Midden Oosten blijven investeren in hun infrastructuur voor telecommunicatie en transport. Allemaal marktsegmenten waar Hitec Power Protection oplossingen voor biedt.

Daarnaast biedt het nieuwe Ride Through product nieuwe kansen. Het product beschermt tegen 95% van alle stroomproblemen tegen een lage investering. Daarmee is het systeem interessant voor producerende bedrijven, om productieverlies te voorkomen. Dit een positief effect heeft op de kostprijs van het eindproduct en dus de marge van het producerende bedrijf.

Ook kan het product perfect samenwerken met een bestaande en reeds aangeschafte diesel motor om zo 100% bescherming tegen stroomproblemen te bieden. De markt voor diesel motoren groeit, tegen de negatieve economische verwachtingen in, wereldwijd razendsnel. Met het nieuwe Ride Through systeem boort het bedrijf dus nieuw marktsegmenten aan, waarmee spreiding van risico en kansen op groei worden gecreëerd.