Hydraulische slangen betrouwbaar geleiden in de kleinste ruimten met E2 kabelrups van igus 20 feb 2019

Elektrakabel en hydraulische slangen kunnen veilig geleid worden met de E2 hydro-kabelrups. Dit verlengd de levensduur en reduceert het aantal onderhoudsintervallen. (Bron: igus B.V.)

Met de nieuwe E2 hydro-kabelrups beschikt igus nu over een energie- en mediageleiding voor zelfs de kleinste installatieruimten op steunpoten. Sterk, ruimtebesparend en eenvoudig te installeren, de igus kabelrups geleid naast twee hydraulische slangen ook voeding- en stuurstroomkabels. De E2 hydro-kabelrups is de ideale oplossing voor de speciaalmachinebouw en het gebruik ervan reduceert onderhoudskosten en stilstandtijd.

Speciale uitdagingen vragen om innovatieve oplossingen. Dit geld zeker voor steunpoten welke op veel bouwmachines terug te vinden zijn, zoals betonpompen of mobiele kranen, deze worden gekenmerkt door een grote variatie in uitvoeringen en niet op de laatste plaats in de componenten. Een veilige geleiding van hydraulische slangen is hier van cruciaal belang, omdat ze de machines constant betrouwbaar moeten voeden, zelfs onder bijzonder zware mechanische belastingen en weersomstandigheden. De E2 hydro-kabelrups van igus biedt een efficiënte bescherming. Hij beschermd niet alleen de kabels binnenin, maar voorkomt tevens torsie en buigen van de slangen door de vooraf gedefinieerde minimale buigradius.

Beproefde technologie, zelfs voor zware bouwmachines

igus gebruikt al langere tijd "beugeldwarsverbinders" als het gaat om het creëren van meer inwendige ruimte voor de geleiding van slangen. Voor de E2/000, de E4.1 en de E4.1L systemen, kunnen de beugeldwarsverbinders naast de normale dwarsverbinders met hoge klemkracht worden gebruikt, om zo extra slangen met grotere diameters te kunnen huisvesten. Zo kan de gehele energie- en mediatoevoer door één systeem worden verzorgd. Voor de nieuwe E2 hydro-kabelrups, werd het concept toegepast op de installatie van de ruimte-specifieke condities van steunpoten van betonpompen en mobiele kranen. Een zeer solide beugeldwarsverbinder en de heavy-duty pen/gat-verbinding waarborgen een hoge sterkte, zelfs voor grote vrijdragende lengten. De beugeldwarsverbinders worden direct op de schakelzijkant aangebracht (middels spuitgieten) en bieden zo optimale slanggeleiding en stabiliteit. Het is ook mogelijk om twee slangen veilig boven elkaar te plaatsen. Omdat energie en hydrauliek in één enkele kabelrups geleid kunnen worden, wordt de benodigde installatieruimte sterk verminderd. De E2 hydro-kabelrups heeft een uitwendige breedte van slechts 41,2 mm en een uitwendige hoogte van 57,5 mm. De vooraf gedefinieerde minimale buigradius bedraagt 75 mm. De totale benodigde installatiehoogte van de kabelrups is slechts 255 mm. Zodoende kan de E2 hydro-kabelrups in vrijwel iedere applicatie geïntegreerd worden, zoals dicht bij de voet of zijwand van steunpoten, een betonpomp of in een mobiele kraan.

Slangvriendelijke geleiding voor minder onderhoud

Omdat hydraulische slangen, welke doorgaans onder extreem hoge druk worden gebruikt, veel moeten doorstaan in dynamische toepassingen, zijn ze erg onderhoudsintensief. De E2 hydro-kabelrups voldoet op twee manieren aan deze uitdaging: de beugeldwarsverbinders en kabelrups zijn namelijk gemaakt van tribologisch geoptimaliseerd (glasvezelversterkt) kunststof. Dit reduceert de slijtage en beschermt de slangen. Behalve dit materiaalvoordeel van tribo-polymeren, reduceert het speciale design tevens de slijtage tot een minimum. Zowel de beugeldwarsverbinders als het binnenwerk van de kabelrups zijn ontworpen om de slang te beschermen. Afgeronde contouren en brede en gladde contactoppervlakken houden de wrijving en slijtage van de hydraulische slangen laag. De segmentatie van de kabeltypen reduceert tevens de belasting op de kabels. Elektrische kabels en hydraulische slangen worden door compartimenten volledig van elkaar gescheiden. Dit volgt het principe dat kabels en slangen met verschillende diameters altijd gescheiden van elkaar geleid moeten worden. Dit is belangrijk omdat voeding- en stuurstroomkabels een diameter mogen hebben van max. 5 mm, terwijl de hydraulische slangen tot wel 20 mm dik kunnen zijn. Normaal gesproken moet rekening worden gehouden met een spelingsruimte van 20%, omdat hydraulische slangen transversaal en in de lengte uit kunnen zetten wanneer ze onder druk worden gezet. Tot in het kleinste detail ontworpen, kan de E2 hydro-kabelrups u optimale onderhoudsvrijheid bieden.

Meer info over de hydro-kabelrups vindt u op: https://www.igus.nl/hydro-kabelrups