Hypertherm heeft veel NIEUWE producten laten zien op EuroBLECH 2010 14 dec 2010

Hypertherm heeft veel NIEUWE producten laten zien op EuroBLECH 2010
Hypertherm heeft op EuroBLECH 2010 zijn allereerste fiberlasersysteem geïntroduceerd, de HyIntensity HFL015. Tijdens de vijf dagen durende beurs in het Duitse Hannover heeft Hypertherm ook allerlei andere NIEUWE producten laten zien, zoals de Powermax65® en Powermax85® (twee nieuwe plasmasystemen met lucht), de NIEUWE HyPerformance HPR800XD® en de 2010-versie van de nestingsoftware ProNest, TurboNest en NestMaster.

Hypertherm staat al meer dan veertig jaar sterk met geavanceerde techniek om te snijden in de kosten van het snijden van metaal. Een nieuwe ster aan het firmament is fiberlaser. Fiberlaser maakt het werken met laser veel minder ingewikkeld en bovendien een stuk goedkoper. Hypertherm richt zich nu op het fijnere snijden met laser op een manier die eigen is aan Hypertherm: Hypertherm maakt snijden met laser gemakkelijk. De nieuwe Hypertherm HyIntensity™ Fiber Laser HFL015 is een uniek systeem in de zin dat alle componenten ervan zijn ontworpen om samen te werken als één compleet snijsysteem. In tegenstelling tot fiberlaserproducten van andere fabrikanten omvat het systeem van Hypertherm de fiberlaservoeding, snijkop, automatische gasconsole, operatorconsoles, bewegingsregelingen én software.

“Dit jaar stonden er meer bedrijven op EuroBLECH met een nieuw fiberlasersysteem. Het grote verschil is dat wij met onze nieuwe HyIntensity™ Fiber Laser HFL015 een compleet pakket aanbieden, waarin alle componenten perfect samenwerken”, aldus Doug Shuda, productmanager voor laserproducten. “Ons systeem is ontworpen met het oog op gebruiksgemak, eenvoudige integratie, en betrouwbare en consistente en volledig geautomatiseerde en geoptimaliseerde snijprocessen. Daarmee willen wij het snijden met laser een stuk gemakkelijker maken voor onze partners en hun klanten.”

Ook de NIEUWE Powermax65 en Powermax85 waren op de beurs te zien. De Powermax65 en Powermax85 zijn degelijke en veelzijdige systemen met technologische innovaties en nieuwe vormen van eenvoud voor plasmasnijden en plasmagutsen met lucht. Nieuwe functies voor een eenvoudige configuratie en bediening zorgen voor extra productiviteit en zekerheid bij de gebruiker. Met revolutionaire nieuwe toortsen biedt de nieuwe Hypertherm Duramax™-serie een onovertroffen veelzijdigheid. Tegelijk zijn de snijkwaliteit, de snijsnelheid en de levensduur van de slijtdelen sterk verbeterd.

De beursbezoeker kon verder een aantal werkstukken bekijken die waren gemaakt met de nieuwe HyPerformance HPR800XD van Hypertherm. Dit 800A-systeem heeft een ongeëvenaard procesbereik en de hoogste snijcapaciteit voor rvs en aluminium. Het systeem beschikt over HyDefinition®-snijtechnologie voor koolstofstaal tot 80 mm en heeft een productiecapaciteit van 75 mm doorsteken en 160 mm scheiden, voor zowel rvs als aluminium. Deze enorme doorsteekcapaciteit is te danken aan PowerPierce™, een gepatenteerde technologie die schade aan de toorts zo veel mogelijk beperkt door middel van een vloeistofgekoelde shield, waarmee gesmolten metaal tijdens het doorsteken en snijden kan worden afgeweerd.

Naast deze nieuwe systemen en technologie heeft Hypertherm al zijn handbediende Powermax-plasmaproducten laten zien, evenals de slijtdelen die Hypertherm levert onder de merknamen Hypertherm en Centricut, waaronder de uitgebreide lijn met slijtdelen voor laser. MTC Software, ook een Hypertherm-merk, demonstreerde de pas uitgebrachte 2010-versie van zijn nestingsoftware. Op het gebied van automatisering waren onder meer de CNC-bewegings- en - toortshoogteregelingen van Hypertherm te zien. En ten slotte kwamen de bezoekers alles te weten over de nieuwe Hypertherm True Hole™-technologie. Ze kregen een indrukwekkende snijdemonstratie en konden het gebruiksgemak van True Hole in de praktijk ervaren door zelf werkstukken te programmeren.

Hypertherm ontwerpt en fabriceert geavanceerde snijsystemen voor toepassing in allerlei industrietakken, zoals scheepsbouw, productie en autoreparatie. De productlijn omvat handbediende en gemechaniseerde plasma- en lasersystemen, slijtdelen, CNC-bewegings- en -hoogteregelingen en snijsoftware. Hypertherm-systemen staan bekend om hun prestatievermogen en betrouwbaarheid, resulterend in hogere productiviteit en winstgevendheid voor tienduizenden bedrijven. De reputatie van het bedrijf op het gebied van plasma-innovatie gaat terug tot meer dan 40 jaar geleden, toen Hypertherm in 1968 het plasmasnijden met waterinjectie uitvond. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 1.000 medewerkers, evenals vestigingen en vertegenwoordigingen over de hele wereld