igus robot control: gratis simulatie en voordelige besturing van robots 10 jun 2020

igus robot control: gratis simulatie en voordelige besturing van robots
Met de gratis igus robot control, kan de gebruiker de droomrobot van igus simuleren, programmeren en besturen (bron: igus GmbH)

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft igus nu een besturingssoftware ontwikkeld voor haar Low Cost automatiseringsoplossingen. igus robot control is online gratis beschikbaar en biedt gebruikers een gemakkelijke introductie tot de wereld van de automatisering. Verschillende robotbewegingen kunnen worden geprogrammeerd en bestuurd. Een digitale tweeling simuleert de bewegingen. Op deze manier kan de gebruiker een geschikte oplossing programmeren vóór de aankoop. De robothardware, bijvoorbeeld een lineaire robot met schakelkast, wordt door igus al vanaf 5.000 Euro aangeboden.

Goederen uit een doos pakken, helpen monsters te nemen en het afvoeren van blikken uit een machine - stuk voor stuk gedaan door robots! Of het nu gaat om gelede robots, delta robots of lineaire robots, igus heeft alle drie de kinematica's als Low Cost automatiseringsoplossingen in haar programma. Om gebruikers in staat te stellen van te voren te proberen welke robot het beste geschikt is voor hun toepassing, biedt igus nu igus robot control, een software voor de simulatie en programmering van alle igus robots. "Als een machinebouwbedrijf, zijn we heel goed bekend met de verschillende aspecten van de bewegingsleer, dus was de volgende logische stap voor ons de ontwikkeling van een eenvoudig en intuïtief robotbesturingssysteem", zegt Alexander Mühlens, hoofd automatiseringstechnologie bij igus GmbH. Het speciale kenmerk: de software is gratis online beschikbaar en licentievrij. In de software bevindt zich een digitale tweeling voor alle igus robots; waarmee simulaties kunnen worden uitgevoerd en die geïnstrueerd kunnen worden net als de echte robot. Het robotbesturingssysteem wordt later ook gebruikt om de robot intuïtief te programmeren. Elke programmering kan naderhand op de echte robot worden toegepast. Het volledige hardwarepakket, bijvoorbeeld een drylin lineaire robot met geïntegreerd besturingssysteem in de schakelkast, is al leverbaar vanaf 5.000 Euro.

Gemakkelijke programmering van robots

Met igus robot control kan de gebruiker alle assen van de digitale tweeling vrij bewegen via een 3D-interface. Door middel van een inleerfunctie kan de robot heel gemakkelijk worden geprogrammeerd, zelfs zonder robotaansluiting. Om dit te doen moet de gebruiker de robot handmatig in de gewenste positie bewegen en definiëren hoe deze bewogen moet worden. Het proces wordt herhaald tot het gewenste bewegingsprofiel is aangemaakt. Bijpassende eindeffectoren, zoals grijpers, kunnen gemakkelijk worden toegevoegd en het gereedschap middelpunt past zich automatisch aan. Virtuele objecten kunnen ook worden geïnstalleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de robot botst met een machine. De igus-robot kan ook worden aangesloten op een bovenliggend besturingssysteem, of via een interface-communicatie met digitale I/O of via Ethernet-communicatie door middel van het gebruik van een IP-adres. De igus ontwikkelaars willen het besturingssysteem nog verder uitbreiden: "In de toekomst willen we cloud-diensten aanbieden, zoals visie-integratie, inbedrijfstelling op afstand en ook online training tegen een kleine vergoeding, welke de klant kan boeken. Overige diensten zoals beeld-evaluatie via webcam of "bin picking" oplossingen zijn gepland als cloud-based oplossingen", zegt Mühlens.