Betrouwbare buscommunicatie, zelfs voor hangende toepassingen 07 mrt 2018

Betrouwbare buscommunicatie, zelfs voor hangende toepassingen
De trekontlastingsstructuur van de nieuwe CFSPECIAL.182.060 buskabel voor Profinet waarborgt betrouwbare buscommunicatie, speciaal voor hangende toepassingen. (Bron: igus B.V.)

Soesterberg, 7 maart 2018 - Buskabels bereiken vaak hun mechanische limieten in hangende toepassingen, vanwege de kleine diameter en het hierdoor kwetsbaarder ontwerp. Daarom heeft igus nu de CFSPECIAL.182.060 Profinet buskabe ontwikkeld, deze kabel heeft speciale trekontlastingselementen in de PUR-buitenmantel, waardoor de gevoelige buselementen van trekkrachten worden ontzien. Alle verticale toepassingen, zoals AS/RS-apparatuur, kunnen nu veilig en betrouwbaar worden voorzien van bussignalen.

Bussignalen zoals Profinet worden overgedragen via speciaal elektrisch gecoördineerde buskabels, welke moeten voldoen aan duidelijk vastgestelde elektrische parameters, teneinde de juiste data-overdracht te kunnen waarborgen. De diameters van deze kabels zijn doorgaans zeer klein, omdat voor communicatie geen grote stroomwaarden zijn vereist. Het voordeel hiervan is dat buskabels doorgaans erg dun kunnen zijn. Echter, deze kleine en kwetsbare structuren kennen het nadeel dat de mechanische duurzaamheid van de buskabels heel snel tegen haar grenzen aanloopt, met name in hangende applicaties, afhankelijk van de kabellengte. Dit is omdat de maximaal toegestane trekkrachten van de kabel zeer snel overschreden kunnen worden, bijvoorbeeld al door het eigen gewicht. Daarom heeft igus de nieuwe CFSPECIAL.182.060 Profinet buskabel met hoge treksterkte ontworpen. Vanwege de speciale kabelopbouw met geïntegreerde trekontlastings-elementen, zijn met deze kabel hangende toepassingen mogelijk van meer dan 100 meter en kan de kabel het eigen gewicht dagen tot 50 kilogram. Het resultaat is dat nieuwe, moderne AS/RS-apparatuur nu ook op buscommunicatie kan vertrouwen. igus is nu bijvoorbeeld de enige leverancier van CAT5e kabel die ook een Profinet-kabel aanbiedt voor hogere trekkrachten, waardoor 80% van alle buscommunicatie toepassingen nu wordt afgedekt.

Geteste speciale kabel met garantie

De nieuwe CFSPECIAL.182.060 is afgeschermd en voorzien van slijtvaste PUR-buitenmantel met geïntegreerde trekontlasting. De kabel is  olie- en koelmiddelbestendig, evenals hydrolyse en microbebestendig. De kabel is ook zeer slagvast en PVC- en halogenenvrij. Net als alle andere igus-kabels, is de CFSPECIAL.182.060 getest in het eigen igus testlab met een oppervlak van 2.750 vierkante meter. Daarom is igus de enige leverancier op de markt die een garantie van 36 maanden geeft op haar kabels.