iglidur I151 voor FDA-conforme, detecteerbare, slijtvaste componenten in de levensmiddelentechnologie 23 jun 2021

Het nieuwe iglidur I151 tribo-filament is FDA-conform en bijzonder geschikt voor levensmiddelencontact. (Bron: igus B.V.)

iglidur I151 is blauw, kan gemakkelijk worden geprint, en kent een optimale wrijvingscoëfficiënt en slijtage. Het nieuwe tribo-filament is een verfijning van het gemakkelijk te bewerken igus iglidur I150 allrounder filament. Omdat het blauw is, kan het worden gebruikt voor het fabriceren van speciale onderdelen die optisch detecteerbaar zijn in de levensmiddelenindustrie. Levensmiddelencompatibiliteit volgens de FDA en de EU-verordening 10/2011 maakt het hoogwaardige polymeer ook geschikt voor gebruik in de levensmiddelen- en cosmetica-industrieën.

igus heeft iglidur I150, haar all-rounder materiaal, al sinds 2017 opgenomen in haar 3D-printmateriaal-assortiment. Het filament kan heel gemakkelijk worden gebruikt met conventionele 3D-printers. Hierdoor kunnen speciale componenten snel en voordelig worden geproduceerd middels het FDM-proces. "Veel klanten, voornamelijk uit de levensmiddelenindustrie, hebben gevraagd naar een blauw, FDA-conform filament met eigenschappen gelijksoortig aan die van I150. Daarom hebben we nu iglidur I151 ontwikkeld", verteld Tom Krause, hoofd van de Business Unit Additive Manufacturing bij igus. Het nieuwe tribo-filament is geschikt voor het printen van componenten met een goede slijtvastheid. Omdat het materiaal is verrijkt met vaste smeermiddelen, is er geen aanvullende smering nodig. Hierdoor wordt elk besmettingsrisico uitgesloten. De geprinte componenten voldoen aan de vereisten van de FDA en of EU-verordening 10/2011, waardoor ze ideaal zijn voor de levensmiddelen- en cosmetica-industrieën. De blauwe kleur zorgt voor de vereiste optische detecteerbaarheid. iglidur I151 kan worden gebruikt op elke 3D-printer die kan worden ingesteld op een spuitmondtemperatuur van 250°C.

Print zelf levensmiddelen geschikte componenten of bestel ze online

iglidur I151 vertoont mechanische eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van iglidur I150 voor wat betreft stabiliteit, taaiheid en laaghechting. iglidur I151 was tevens indrukwekkend in de slijtagetesten in igus' eigen laboratorium met een levensduur die honderd keer beter is dan die van standaard kunststoffen zoals ABS en nylon. Het nieuwe filament kan bij igus worden besteld in de webshop als materiaal op rol. Gebruikers kunnen ook de igus 3D-printservice inschakelen voor het produceren van hun slijtvaste speciale componenten. Gewoon de STEP-data uploaden, het materiaal kiezen, prijzen berekenen en het maatwerk slijtvaste component direct bestellen. igus introduceerde het nieuwe tribo-filament voor de levensmiddelenindustrie van 20 t/m 23 april 2021 op de Ultimaker Transformation Summit. iglidur I151 zal binnenkort ook beschikbaar zijn op de Ultimaker Marketplace. Hier hebben gebruikers van Ultimate 3D-printers een voordeel omdat de materiaalprofielen al zijn inbegrepen, waardoor het printen direct kan beginnen, zonder dat er vooraf aanpassingen van de instellingen nodig zijn.