Nieuwe CAN-buskabel voor in dynamische kabelrups toepassingen 18 okt 2018

Nieuwe CAN-buskabel voor in dynamische kabelrups toepassingen
igus heeft een CAN-bus kabel ontwikkeld voor zeer dynamische kabelrups toepassingen welke is voorzien van een EAC- en CTP-goedkeuring. (Bron: igus B.V.)

Bussystemen worden in toenemende mate gebruikt in de automatisering, omdat ze een snelle en betrouwbare data uitwisseling waarborgen, maar ook ruimte- en derhalve geld besparen. Om aan deze behoeften te voldoen, heeft igus een nieuwe CAN-buskabel ontwikkeld, voor uiterst dynamische kabelrups-toepassingen, zoals in bewerkingsmachines. Deze is beschikbaar in een uiterst slijtvaste PVC- of oliebestendige PUR buitenmantel. Beide kabelsystemen hebben EAC en CTP goedkeuringen, hetgeen het zakendoen met de Russische markt vereenvoudigt.

De vraag naar Controller Area Network (CAN) systemen blijft groeien in een wereld waar het standaardiseren van data-uitwisseling steeds belangrijker wordt. Dit garandeert een naadloze samenwerking tussen elektronische systemen in een netwerk, zoals regeleenheden of intelligente sensoren. Hierdoor kunnen complexe systemen voordelig geïmplementeerd worden, en de diagnose over meerdere systemen kan simultaan over verschillende ECU's worden uitgevoerd. De nieuwe CAN-bus kabel van igus garandeert een hoge overdrachtszekerheid, zelfs bij zeer hoge belasting van de kabel tijdens beweging, zoals bij toepassing kabelrupsen. De nieuwe voordelige kabel is leverbaar met twee opties voor wat betreft de buitenmantel - CFBUS.PVC.020 met het zeer slijtvaste PVC of de CFBUS.PUR.020 met een uitermate oliebestendige PUR mantel. Zoals gebruikelijk bij igus kabels, werden de nieuwe CAN-bus kabels ook getest in het eigen testlab, dat een oppervlak heeft van 2.750 m². Hierdoor is igus de enige producent op de markt die 36 maanden garantie geeft op het gehele kabelassortiment. De nieuwe kabels worden toegepast in verwerkings- en bewerkingsmachines, evenals in toepassingen met zeer lage temperaturen. Om het zakendoen met Rusland te ondersteunen, zijn beide kabels voorzien van een CTP en EAC goedkeuring.

Goedgekeurde chainflex kabels zijn betrouwbaar en besparen geld

Met meer dan 1.300 typen, heeft igus het uitgebreidste kabelrupskabel asortiment, waaronder ook kabels met EAC- en CTP goedkeuring. Het EAC-certificaat is het officiële bewijs dat de geïmporteerde machines of componenten voldoen aan de geharmoniseerde technische regelgeving (TR ZU) van de deelnemende landen uit de Euraziatische Economische Unie (EAEU). De CTP-standaard richt zich op het brandgedrag van kabels en de vlamvertragende werking van de gebruikte materialen. De twee goedkeuringen zijn bedoeld om zakelijke relaties te vereenvoudigen. Dankzij de EAC- en CTP-goedkeuringen, kunnen bedrijven die exporteren naar Rusland of EAEU-lidstaten hun machines sneller door de douane krijgen en direct na het opnieuw assembleren bij de klant, beginnen met inbedrijfstelling. Doordat zowel de EAC- als de CTP-goedkeuring aanwezig is, wordt de uitgebreide inspectie van alle eisen op het gebied van regelgeving voor alle componenten van een productiemachine snel en soepel uitgevoerd. Door gebruik te maken van gecertificeerde chainflex kabels, kunnen bedrijven bij de douane tijd en geld besparen. Een bijkomend voordeel van beide certificeringen is dat nieuwe en gebruikte machines verplaatst en verkocht kunnen worden over de landsgrenzen van alle lidstaten van de douane-unie. Aanvullende nationale conformiteitsverklaringen via GOST-R, TR of GOST-K, zijn niet langer vereist met EAC- en CTP-goedkeuringen.

Ga voor meer informatie over kabel van igus naar: https://www.igus.nl/chainflex