Nieuwe igus kabelgeleiding voor SCARA robots voorkomt het knikken van kabels 05 nov 2021

Nieuwe igus kabelgeleiding voor SCARA robots voorkomt het knikken van kabels
Nieuwe kabelgeleiding voor SCARA robots voorkomt knikken van kabels (Bron: igus B.V.)

SCARA robots zijn ideaal voor het uitvoeren van industriële pick-and-place of assemblagetaken. Echter, deze dynamiek betekent een beperkte levensduur omdat de beschermslangen binnen zeer korte tijd verslijten. Daarom heeft igus nu een alternatief ontwikkeld, de SCARA Cable Solution, dat achteraf gemonteerd kan worden hetgeen de levensduur aanzienlijk verhoogd.

Het kijken naar SCARA robots die aan het werk zijn kan je duizelig maken. De horizontale knikarm robots werken snel over vier assen. De binnenste en buitenste armen scharnieren horizontaal. Het component voor het grijpen van objecten, de kogelomloopspindel, beweegt roterend en lineair. Hierdoor kan de robotarm vrijwel elk punt in zijn werkgebied bereiken. Dit is snel en nauwkeurig, maar het betekent dat de extern geleide kabels en slangen frequent moeten vervangen of onderhouden worden vanwege de hoge belastingen. Dit was ook het geval voor een fabrikant in de automotive industrie die zijn energietoevoer wilde optimaliseren - zowel de beschermslang als het roterende lager. "Geïnspireerd door deze uitdaging in de markt, keken we naar de zwakke punten van de slangen en connectoren en ontwikkelden we de SCARA Cable Solution tijdens een twee jaar durend onderzoeks- en testproces," legt Matthias Meyer uit, hoofd van de business unit ECS triflex & Robotics bij igus GmbH. De nieuwe ontwikkeling is een maatwerk kabelgeleiding die de energie veilig geleidt van as 1 naar de kogelomloopspindel en voorkomt dat kabels knikken, zelfs bij continu gebruik.

Kogellagers en een extra ruggengraat

De SCARA Cable Solution bestaat uit drie componenten: het roterende lager bij het bewegende uiteinde en het vastpunt, alsmede de beschermslang met de e-rib. De speciale kenmerken zitten in de nieuwe roterende aansluiting, welke de torsiekrachten absorbeert. Hier zorgen de geïntegreerde kogellagers voor een soepel lopend energietoevoersysteem dat zelfs bestand is tegen hoge versnellingen. De beschermslang is versterkt met een e-rib zodat deze slechts in één ruimtelijke richting kan bewegen. De geleide elementen aan de zijkanten bieden de buis vrijdragende lengte.

De SCARA Cable Solution verlengt de levensduur

Getest in het 3.800 vierkante meter grote testlaboratorium bij igus in Keulen, bewijst het nieuwe energietoevoersysteem zichzelf al. In samenwerking met de robotfabrikant EPSON wordt het gedrag van de energietoevoer in extreme posities getest op een SCARA robot. Er wordt tot wel 6G op het systeem uitgeoefend bij sommige bewegingen. Het resultaat is dat het al meer dan drie miljoen cycli heeft doorstaan bij rotaties van meer dan 5.000 graden per minuut en nog steeds loopt. "Met de SCARA Cable Solution kunnen we de levensduur van de energietoevoer die tot nu toe werd gebruikt op SCARA robots verlengen. De robots werken nu langer, onderhoudsvrij en uitvalbestendig", verteld Meyer. Alle drie de componenten zijn of beschikbaar als compleet systeem dat snel achteraf kan worden gemonteerd, direct voorgemonteerd, als een lege buis of individueel voor montage nadien.

Meer informatie over de SCARA Cable Solution vindt u hier.