Verhoog de installatieveiligheid en reduceer onderhoudskosten met smart plastics van igus 24 apr 2018

De smart plastics verhogen de betrouwbaarheid van de installatie door het nauwkeurig voorspellen van de levensduur. Dit is bijvoorbeeld vooral nuttig wanneer er een groter aantal kabelrupsen in de productie gebruikt wordt. (Bron: igus B.V.)

"Machine Learning", "Big Data" en "Industry 4.0" - de echte potentiële klantvoordelen zitten vaak achter deze modetermen verborgen. Intelligente producten zoals bijvoorbeeld de smart plastics van igus, stellen bedrijven in staat de betrouwbaarheid van hun systemen te verbeteren, onderhoudstaken nauwkeurig te plannen en zo kosten te besparen. De wijze waarop dit functioneert wordt momenteel door igus duidelijk gemaakt met nieuwe ideëen op de Hannover Messe 2018 in hal 17.

igus heeft sinds 2016 een familie producten ontwikkeld onder de noemer 'isense', waar diverse sensoren en bewakingsmodules intelligentie toevoegen aan kunststof oplossingen, zoals kabelrupsen, kabels, lineaire geleidingen en tandkranslagers. Ze meten onder andere de slijtage tijdens bedrijf en waarschuwen de gebruiker tijdig om reparatie of vervanging in te plannen. Door het netwerken middels de igus communicatiemodule (icom), is de weergave van de online status en meldingen bijvoorbeeld via een pc, tablet of smartphone net zo goed mogelijk als een directe integratie in de infrastructuur van de klant. Deze intelligente kunststoffen voorspellen nu al de levensduur van talloze klantapplicaties, zoals bijvoorbeeld in de automotive industrie. Ze worden continu ontwikkeld in nauwe samenwerking met de klanten. Deze noviteiten worden momenteel door igus gepresenteerd op de Hannover Messe in hal 17.

Integratie van smart plastics

De verbeterde isense modules, welke sensoren gebruiken om data te verzamelen van de kabelrups, kabel, lineaire geleiding of het tandkranslager, zijn uitgerust met een seriële interface en kunnen eenvoudig in een besturingskast geïntegreerd worden. Met een datalogger kunnen de waarden op een SD-kaart worden opgeslagen. De data die wordt gemeten door de verschillende isense systemen wordt vervolgens draadloos naar de icom module verzonden, samengevat en verwerkt. De klant heeft de keuze uit diverse concepten voor integratie in hun eigen infrastructuur. Op deze manier is er een optie voor de icom om data van de sensoren te verzenden naar een pc of data te integreren via de computer in bestaande software- en intranet-omgevingen. Daarnaast is een aansluiting op het igus Data Center mogelijk. In dit geval worden de onderhoudsaanbevelingen via Machine Learning en AI-algoritmen constant vergeleken en gedefinieerd met de ervaringen van vele bestaande toepassingen, bijvoorbeeld uit het 2.750 vierkante meter grootte igus testlaboratorium. "Vanwege de vele testresultaten die ingevoerd worden in de online levensduurcalculatie-programma's, zijn we in staat om nauwkeurig te voorspellen hoe lang een kabelrups betrouwbaar zal functioneren in een bepaalde toepassing," voegt Richard Habering toe, hoofd van de nieuw opgezette smart plastics business unit bij igus. "De isense componenten bieden de klant extra veiligheid, dankzij een permanente levensduur update. Dit komt omdat het de actuele omgevingscondities van de daadwerkelijke applicatie bevat. Onderhoud en vervanging wordt uitsluitend gedaan wanneer het essentieel is. Dit bespaart tijd en onderhoudskosten."

Meer informatie over smart plastics: www.igus.nl/smartplastics