Wanneer kunststof weer olie wordt: igus investeert in pionier op het gebied van chemisch recyclen 08 apr 2020

De nieuwe kunststof levenscyclus: met de katalytische hydrothermische reactor, kan kunststof afval in olie worden omgezet, waarmee opnieuw polymeer producten gemaakt kunnen worden. (Bron: igus BV)

Hernieuwbaar, duurzaam en afvalreducerend: dit zijn de doelen die ten grondslag liggen aan de Cat-HTR (Catalytic Hydrothermal Reactor) technologie. Deze kan worden gebruikt om binnen 20 minuten kunststof afval te recyclen. De verkregen olie kan opnieuw worden gebruikt voor het produceren van nieuwe polymeerproducten. Om de circulaire economie van kunststoffen te stimuleren, heeft igus nu €4,7 miljoen geïnvesteerd in een bedrijf dat van plan is de eerste commerciële Cat-HTR fabriek op te starten.

Elk jaar wordt er acht miljoen metrische ton aan kunststofafval gedumpt in de wereldzeeën [1]. Deze verspilde grondstoffen zijn ca. 80 miljard USD waard [2]. Het probleem tot nu toe is dat de meeste kunststof wordt verbrand en slechts 14 procent wordt gerecycled [3]. Kunststof recycling is ook een belangrijk punt voor igus. Voor wat betreft de klassieke recycling – vermalen en hergebruik van kunststof – heeft igus afgelopen oktober een moedige stap genomen door het introduceren van haar nieuwe chainge programma. Het bedrijf neemt kabelrupsen terug na het einde van de technische levensduur van een machine, ongeacht de fabrikant. Dan maakt het granulaatkorrels van het kunststof en verwerkt deze opnieuw. "Met het igus chainge programma, zijn we begonnen met het recyclen van het kunststof van oude producten”, zegt Frank Blase, CEO van igus GmbH.

Terug naar olie, met water, hoge temperaturen en druk

Echter, gemengd afval blijft wereldwijd altijd bestaan. In het geval van niet technische kunststoffen, in hoeveelheden die 100 tot 1.000 keer groter zijn. "Chemische recycling biedt nieuwe oplossingen in dit opzicht", legt Blase uit. "Medio vorig jaar, las ik een artikel over de katalytische hydrothermische reactor in de Duitse krant FAZ. De volgende dag nam ik contact op met de Duitse uitvinder professor Thomas Maschmeyer in Sydney.” Zeven maanden later, na intensief onderzoek, investeert igus nu vier miljoen Britse pond (=€4,7 miljoen) in Mura Technology Limited en daarmee ook in de bouw van de eerste Cat-HTR fabriek. De gepatenteerde chemische katalytische hydrothermische reactor (afgekort: Cat-HTR) technologie werd ontwikkeld in 2007 en gedurende 10 jaar getest in Australië in een testfabriek. Met Cat-HTR technologie, kan kunststof afval dat voorheen onmogelijk te recyclen was, binnen 20 minuten weer in olie worden omgezet; en dit betekent een grotere efficiëntie qua grondstoffen dan het winnen van fossiele brandstoffen uit de bodem. Er worden alleen water, hoge temperaturen en druk gebruikt voor het ontbinden in moleculen en ze weer met elkaar te verbinden. Eén fabriek alleen kan al 20.000 metrische ton kunststof per jaar verwerken en de CO2 uitstoot met 28.180 metrische ton reduceren. Dit komt overeen met het jaarlijkse verbruik van 5.983 auto's of de jaarlijkse energiebehoefte van 4.914 huishoudens [4].

Kunststofrecycling Cat-HTR-fabriek

De eerste commerciële Cat-HTR-fabriek wordt momenteel gepland in Teesside, Groot Brittannië en de bouw moet dit jaar nog van start gaan. Afvalverwerkingsbedrijven leveren het kunststof afval om zo aan hun recyclingdoelstellingen te voldoen. Vervolgens wordt olie verkregen, dat verkocht kan worden als vervanging voor fossiele olie. Er worden in Teesside nu in totaal vier katalytische hydrothermische reactoren gebouw en we zullen in staat zijn meer dan 80.000 metrische ton kunststof afval per jaar te verwerken. Als volgende stap is Mura van plan wereldwijd licenties uit te geven en nieuwe fabrieken te bouwen. “We zetten ons in om een evenwicht te bereiken in de kunststofwereld, met behulp van technische oplossingen", zegt Frank Blase.

Bekijk voor meer informatie over de Cat-HTR techniek de video: https://www.youtube.com/watch?v=dGx4m0KiFac

[1] https://web.unep.org/environmentassembly/estimated-8-million-tons-plastic-waste-enter-world%E2%80%99s-oceans-each-year-0

[2] [3] De Nieuwe Kunststof Economie: Katalyserende Werking. Januari 2017. Ellen McArthur Foundation

[4] https://www.licella.com.au/our-story/