Industriele hogedrukinstallatie voor het reinigen van IBCs 13 jan 2012

Industriele hogedrukinstallatie voor het reinigen van IBCs
Hogedrukreiniging met PromoTec installatie

Industriële hogedrukinstallatie voor het reinigen van IBC’s

PromoTec B.V. heeft in nauwe samenwerking met DiBO F.I.S. N.V. en eindklant Tholu B.V. een industriële hogedrukunit ontwikkeld en gebouwd voor het reinigen van IBC tanks.

Bedrijfszeker en bedrijfsklaar
De installatie is ontworpen voor het leveren van 120 bar werkdruk bij een temperatuur van 80°C en een traploos regelbare capaciteit van 18 tot 200 l/min. Om dit te realiseren zijn op een robuust RVS-frame twee voordrukpompen - magneetgedreven centrifugaalpompen - gemonteerd. Deze zorgen voor de toevoerdruk. Niets wordt aan het toeval overgelaten, één voordrukpomp is volledig in staat de klus te klaren, de tweede is back up.
Vervolgens zijn vier uiterst bedrijfszekere Wanner Hydra-Cell hydraulisch gebalanceerde membraanpompen gemonteerd. De skid biedt uitbreidingsmogelijkheden voor 2 extra pompen, voor toekomstige groei bij de klant. De installatie is zo ontworpen dat het gehele leidingwerk op druk staat, waardoor het mogelijk is om op elk gewenst punt in te ‘’pluggen’’ en te reinigen.

Energiebesparing door besturing
De besturing is volledig automatisch. De eerste hogedrukpomp, de masterpomp, is volledig frequentiegestuurd en de andere pompen, ook wel de slaves genoemd, worden door PLC besturing geactiveerd wanneer nodig. Op deze manier is het mogelijk om op elk moment op verschillende plaatsen de gewenste druk en capaciteit te leveren. Deze pompregeling zorgt voor een grote energiebesparing en voor besparing van het aantal werkuren van de pompen.
Bovendien kan door deze pompregeling bij onderhoud, of uitval van één van de hoge druk pompen, de gehele unit in bedrijf blijven.

Heet water op hoge druk zonder koeling van de pomp
Nog een doorslaggevende factor voor de keuze voor Wanner Hydra-Cell pompen is hun vermogen om heet water van 80°C te verpompen op hoge druk, zonder dat de pomp gekoeld hoeft te worden. Reinigen met heet water versnelt het reinigingsproces en levert een grote tijdsbesparing op voor de klant. Daarnaast kan de pomp ook hergebruikt water verpompen, bij deze klant is dat niet van toepassing, maar voor andere systemen kan dat een wens zijn, die de Wanner Hydra-Cell pomp moeiteloos vervult.
De volledige skid is bedrijfsgereed bij oplevering, aansluiten op stroom en water en het reinigen kan direct beginnen. Daarnaast is de skid onderhoudsvriendelijk ontworpen, alles is makkelijk toegankelijk voor een monteur, het robuuste systeem is ruim opgezet voor eenvoudig en snel onderhoud.

Meer informatie over deze installatie: neem contact op met PromoTec B.V. (www.promotec.nl).