Persberichten

Intern transport uitgelicht bij Kramp Nederland 24 aug 2009

Intern transport uitgelicht bij Kramp Nederland
Sinds enige maanden nu, worden de door BT en Toyotadealer Munstermann geleverde orderpickers en stapelaars ingezet bij technische groothandel Kramp Nederland B.V. De 4 BT Opus orderverzamelaars, 3 BT Staxio elektrische stapelaars en de Toyota Traigo driewiel elektrisch vorkheftruck, zijn de recentste aanwinsten van de, in de afgelopen 3 jaar ruim 40 geleverde trucks. Tijd om de ervaringen hiermee uit eerste hand te vernemen.
 
Volop bedrijvigheid
Op het 30.000 m2 grote bedrijfsterrein van Kramp Nederland kom je midden in de bedrijvigheid terecht. Bij de Varsseveldse hoofdvestiging van Kramp waar zich zowel de tak commercie als operaties bevindt heeft men ogenschijnlijk weinig last van de economische malaise. Met een omzet van 155 miljoen en 250 logisitieke fte’s worden hier op drukke dagen soms wel 27.000 orderregels verwerkt en vertrekken er 13 trailers met bestellingen. De internationale klantenkring van o.a. landbouw- en mechanisatiebedrijven en industrie wordt dagelijks beleverd met o.a. onderdelen voor machines en trekkers, aandrijftechniek en pneumatiek tot hydrauliek, accessoires en winkel- en werkplaatsuitrusting. Een zeer breed en diep assortiment met meer dan 155.000 artikelen uit voorraad leverbaar.
 
Orderpicken met 155.000 voorraadartikelen
Dit vergt dan ook een omvangrijk en gespecialiseerd orderpicksysteem. De artikelen zijn onder meer gesorteerd op maat, vorm en gewicht. In het zg. kastengebied staat het kleingoed dat verzameld wordt in standaard 60/40 bakken. Aan de in totaal 4 lussen van rollenbanen worden de bakken met zo’n 10 mensen per lus op klantniveau gevuld. Boven de rollenbaan bevinden zich de hardlopers en al het andere kleingoed in gangpaden rondom de lussen. Dit gebied wordt constant bevoorraad met behulp van o.a. de nieuwe BT Staxio stapelaars. Door de goede wendbaarheid, de compacte afmetingen en goed zicht door de mast, kunnen ze op alle plekken flexibel ingezet worden. Met de pincodetoegang kunnen alleen bevoegde medewerkers met certificaat de truck bedienen.
De BT Opus orderverzamelaars verzamelen artikelen uit het grootvakstellingengebied met de grotere artikelen van een gewicht tot 20 kg. In het restgebied zijn alle overige artikelen te vinden en worden gehandled met heftrucks.
 
Voorheen had Kramp meerdere leveranciers voor het intern transportmateriaal. Nu kiest men bewust voor zoveel mogelijk één leverancier met de focus op service en prijs. “Dat de in totaal 40 Toyota en BT-trucks geleverd en geserviced worden door de officiële dealer Munsterman BV als onze letterlijke buurman, past binnen dit beleid en is vooral ook heel praktisch en prettig”, meldt Teamchef Magazijnbeheer Jan Willem Nijman. “En uiteraard beleveren wij ook hen met de benodigde materialen voor hun trekkers en landbouwmachines.” 
 
Inkomende goederen
In het inkomende goederen gedeelte komen de producten van de diverse leveranciers van Kramp binnen. Hier wordt alles uitgepakt, gesorteerd en getransporteerd naar het kasten- en restgebied e.d. Op de verdieping worden op 16 bemande uitpakstations de dozen met kleingoed uitgepakt, gewogen en omgepakt. Tijdens dit proces worden tevens kwaliteits- en kwantiteitschecks uitgevoerd. Al het verpakkingsmateriaal wordt automatische afgevoerd middels een bovenlangsvoerende transportband.
 
Expeditie
Na het orderpicken op klantniveau gaan de gevulde bakken op de expeditie van de baan en worden met behulp van robots automatisch geseald en gelabeled. Uiteindelijk worden ze met elektropallettrucks in vrachtwagens geladen.
Ook de nieuwe Toyota Traigo 24 volts heftruck voert hier zijn werk uit. Deze heeft een capaciteit van 1,5 ton en rijdt met gemak de truck in en uit. Bovendien is hij veel sneller, compacter en ergonomischer dan zijn voorganger van een ander merk en hij past altijd. “Het is dan ook niet voor niets de meest begeerde truck in het pand”, merkt Nijman op.
Op de expeditie bevindt zich ten slotte ook het batterij-oplaadstation voor het intern transportpark.
 
Constante ontwikkeling
Na dit bezoek aan deze snelstgroeiende technische groothandel is duidelijk dat expertise en efficiëntie hand in hand gaan en het bedrijf een constante ontwikkeling doormaakt met o.a. dagelijks nieuwe artikelen, voortdurende routingoptimalisatie door o.a. kastenombouw, enzovoorts. Maar ook met een compleet automatisch WMS-systeem geschikt voor scan- en voicepicking wat aan de vooravond van implementatie staat.
 
 
Noot voor de redactie
Voor meer informatie en/of foto’s kunt u contact opnemen met:
Felice Olsman, Communicatie & PR, Toyota Material Handling Nederland B.V.
telefoon 088 - 864 25 24, email: felice.olsman@nl.toyota-industries.eu
 
(Graag ontvangen wij na publicatie een bewijsexemplaar. Bij voorbaat dank.)
 
 
Over Toyota Material Handling Nederland
Toyota Material Handling Nederland is gespecialiseerd in intern transportoplossingen. Met onze twee topmerken Toyota voor vorkheftrucks en BT voor magazijntrucks hebben wij de nummer één positie veroverd op de Nederlandse intern transportmarkt.
Toyota Material Handling Nederland maakt deel uit van het wereldwijde Toyota-concern en heeft in Nederland vestigingen in Ede (Gld) en Waddinxveen.
De verkoop-, verhuur- en serviceactiviteiten voor de merken BT en Toyota verlopen via de eigen, landelijk opererende, organisatie van Toyota Material Handling Nederland en via een netwerk van regionale dealers.
 

Rubrieken