Is het oude back-up tape al een archief? 19 feb 2013

Is het oude back-up tape al een archief?
Hoe moeten wij juist back-uppen en archiveren

De titel suggereert het al: een oud back-up bandje is geen archief-opslag laat staan een volwaardig archief dat mogelijk ook nog aan wettelijke eisen moet voldoen. Niettemin horen we van klanten die denken dat ze met hun tape drives of – erger nog – met een handvol externe USB-harddisks een archief kunnen opbouwen en beheren. Wij zullen in dit document uitleggen hoezo tape drives meestal de juiste keuze voor back-ups maar nagenoeg nooit geschikt voor archival storage zijn en hoezo Silent Cubes juist wél ideaal voor archieven maar (op één uitzondering na) ongeschikt voor back-ups zijn.

Om de verschillen tussen een digitaal archief en een data back-up goed in kaart te brengen is het handig eerst te kijken wat de doelen van een archief en van een back-up zijn. Met andere woorden: hoezo back-uppen wij en hoezo archiveren wij?

De intentie van een back-up is in het geval van dataverlies de verloren informatie weer toegankelijk te maken en dit liefst zo snel mogelijk om de bedrijfscontinuïteit zo min mogelijk te storen. Een back-up is dus altijd een kopie van originele gegevens waarbij deze meestal met de tijd wijzigen.

De intentie van een archief is een verzameling van onveranderlijke gegevens die langdurig bewaard moeten worden te creëren. Een archief is dus geen kopie van gegevens maar bevat de originele gegevens. De snelheid waarmee uit het archief gelezen kan worden is minder bedrijfskritisch, wél is het belangrijk dat het archief eenvoudig en snel doorzocht kan worden.

De voornaamste verschillen tussen een back-up en een archief zijn dus dat een back-up gemaakt wordt voor snelle data recovery en een archief gemaakt wordt voor het langdurige bewaren van originele gegevens die meestal niet dagelijks gebruikt worden.
Dit heeft invloed op de geschikte hardware en software, het is bijvoorbeeld geen probleem dat back-up hardware en software vaak in propriëtair formaat op speciale hardware schrijft – het gaat immers alleen om een kopie van originele gegevens. Bij een technologische verandering kunnen wij gewoon een nieuwe kopie maken.
Bij een archief is het echter fataal als wij onze originele gegevens van een aantal jaren geleden niet meer kunnen benaderen omdat de hiervoor nodige hardware of software niet meer beschikbaar is. Archieven moeten daarom zogenaamde vendor neutral archives – d.w.z. onafhankelijk van fabrikanten – zijn.

Nu is het niet zo dat archieven en back-ups helemaal niets gemeen hebben, er zijn natuurlijk wel enkele gemeenschappelijke eisen: aangezien de hoeveelheid gegevens permanent toeneemt moeten de capaciteiten van zowel ons archief als van ons back-up systeem uit te breiden zijn. Uit kostenoverwegingen moeten beide systemen met weinig administratief werk te beheren zijn en ze moeten zo energiezuinig als mogelijk zijn. Dit laatste geldt in bijzondere mate voor ons archief: aangezien een archief voor lange tijd, vaak voor decennia en soms voor eeuwig is aangelegd heeft het energieverbruik een bijzonder zwaarwegend aandeel in de TCO (total cost of ownership).

De tabel op onze website geeft een overzicht over de eigenschappen van back-up en archief:

Om te bepalen welke storage technologie voor welke toepassing geschikt is kunnen wij deze tabel gebruiken om de verschillende media te toetsen. Als wij dit doen zullen wij – niet echt verbazend – zien dat een technologie, die speciaal voor een bepaalde toepassing ontwikkelt is de eisen voor deze toepassing ook het beste vervuld.

Zo zijn tape en RDX systemen goed geschikt voor back-up, want grote hoeveelheden data kunnen snel "bulk" terug gezet worden, de media zijn herschrijfbaar en daardoor meerdere keren te gebruiken, tape en RDX systemen zijn door aanschaf van extra cartridges goedkoop uit te breiden, en ze zijn relatief energiezuinig omdat ze alleen voor het schrijven en lezen van gegevens energie verbruiken, het bewaren van de gegevens zelf (bandje ligt in de kast) kost geen energie.
Tape en RDX systemen zijn echter ongeschikt voor archiefdoeleinden want ze voldoen aan veel van de eisen voor archieven niet, bijv. het WORM criterium, de regelmatige gegevenscontrole, de snelle doorzoekbaarheid, de duurzaamheid van de opslag.

De Silent Cubes zijn speciaal ontwikkeld met het oogmerk op archival storage, ze zijn dan ook niet geschikt voor back-up, alleen al omdat ze niet herschrijfbaar zijn. Maar ze zijn bij uitstek geschikt voor dat waar ze voor gemaakt zijn: archief opslag. Silent Cubes zijn hardwarematig beveiligd tegen het overschrijven van de gegevens, ze zijn dus een écht WORM systeem, gemaakt voor het langdurig bewaren voor gegevens, die regelmatig en automatisch op integriteit gecontroleerd worden. Daarbij is een Silent Cube uiterst energiezuinig en opgebouwd uit standaard componenten met standaard netwerkprotocollen.

Optische media zoals CDs, DVDs en BDs zijn ontwikkelt voor de digitale distributie van (mediale) gegevens. Hiervoor zijn ze ook zeer geschikt omdat ze goed transportabel zijn en een grote oppervlakte voor bedrukkingen hebben. Optische media zijn echter ongeschikt voor back-up omdat ze (op uitzonderingen na) niet herschrijfbaar zijn en vaak niet voldoende capaciteit bieden. Ze zijn beperkt geschikt voor archief-opslag: het zijn WORM media, dus gegevens kunnen niet overschreven worden, maar de capaciteit is beperkt en een regelmatige gegevenscontrole is omslachtig.

RAID systemen zijn ongeschikt voor zowel back-up en archief. RAID systemen zijn ontwikkelt om snelle, relatief betrouwbare toegang tot permanent veranderlijke gegevens (bijv. databases) te geven, voor back-up en archief zijn ze te duur, te slecht uit te breiden en te energie-intensief. Voor archief doeleinden zijn ze tevens veel te onbetrouwbaar.

De tabellen op onze website geven een overzicht over de verschillende systemen en hun geschiktheid voor back-up en archief.

Het is overduidelijk dat het Silent Cube systeem het meest geschikte opslag systeem voor archieven is. Dit is ook niet verbazingwekkend aangezien dit systeem speciaal voor archieven ontwikkeld is.

Voor back-up zijn in de meeste gevallen tape of RDX systemen het meest geschikt alhoewel hier wel uitzonderingen zijn: bij een zeer bedrijfskritisch omgeving kan het zinvol zijn een tweede RAID systeem als back-up-eenheid in te zetten en de hoge energie- en aanschafkosten voor lief te nemen.

Uiteraard moet ook van een archief een fysiek gescheiden back-up in de vorm van een kopie gemaakt worden, anders kunnen zulke rampen gebeuren als bij de brand van de bibliotheek van Alexandrië of onlangs bij het instorten van het stadsarchief van Keulen door de bouw van de metro. In beide gevallen zijn grote hoeveelheden erfgoed voor altijd verloren gegaan.
Aan het back-up van een archief zijn bijna dezelfde eisen gesteld als aan alle andere back-ups, maar met één uitzondering: omdat de originele gegevens (het archief) nooit wijzigen hoeft het back-up van een archief niet herschrijfbaar te zijn. Dit maakt wederom de Silent Cube het meest geschikte systeem voor een archival back-up, vooral omdat hierdoor direct een compleet zelfstandig werkend archief ontstaat dat in geval van een calamiteit onmiddellijk ter beschikking staat, zonder dat eerst gegevens van een back-up medium terug gezet moeten worden. Maximale redundantie dus.

De conclusie is dat voor back-up systemen meestal de oude tapes of de moderne RDX systemen gebruikt kunnen worden en voor archief systemen altijd de Silent Cubes de juiste oplossing zowel voor de originele data als voor de back-up kopie zijn.