Jan Reiling viert vijftigjarig jubileum met bedrijfsoverdracht 07 okt 2010

Jan Reiling viert vijftigjarig jubileum met bedrijfsoverdracht

Het afscheid van Jan Reiling en het vijftigjarig jubileum van het bedrijf is reden voor Han Reiling om op zaterdag 16 oktober een open dag te houden. ‘Wij nodigen iedereen uit om op die dag ons bedrijf te komen bekijken en ons vijftigjarig jubileum mee te vieren. Ook neemt mijn vader die dag officieel afscheid als directeur en eigenaar. Hij blijft nog wel verbonden aan het bedrijf, maar meer op de achtergrond en voor het eerst sinds hele lange tijd in loondienst.' Jan Reiling vult aan: ‘Ik blijf op de achtergrond hand- en spandiensten verrichten. Geraniums heb ik niet, dus ik kan maar beter gewoon blijven werken.'

Nieuwe huisstijl

Voor Han Reiling is 16 oktober de start van een nieuwe periode, een frisse wind. Het bedrijf Jan Reiling pronkt al jaren op de voorpagina van Vraag en Aanbod met een haan en een ei, maar dat bedrijfslogo verdwijnt. Han: ‘Dat logo is ooit door Vraag en Aanbod ontworpen.' Vader Jan, die nog steeds zeer positief is over het logo, vult aan: ‘De kraaiende haan heeft te maken met de legbatterijen die ik vroeger maakte. Het ei staat voor het ei van Columbus, vanwege het unieke idee van de legbatterijen. Ik heb daar veel succes mee gehad, totdat die markt instortte.' De haan en het ei hebben weinig meer met het huidige bedrijf Jan Reiling te maken, vandaar dat Han Reiling tijdens de open dag het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl presenteert. Han: ‘Een modern strak logo en een bijpassende huisstijl, iets dat beter past bij deze tijd. Ook de website wordt aangepast.'

Oude troep

In 2003 kwam Han Reiling volledig in het bedrijf van zijn vader werken. Bepaald geen opgelegde keuze, maar een natuurlijk proces. Han: ‘Van huis uit werd het niet gestimuleerd om net als mijn vader te gaan werken met ‘die oude troep'. Maar ik dacht daar anders over en kwam vanaf 2000 in de zaak werken. Ik begon toen met het maken van offertes en deed de verkoop. Langzamerhand ben ik steeds meer gaan doen. Mijn vader en ik vullen elkaar heel goed aan, ik ben meer elektrogericht en mijn vader is constructietechnisch erg kundig. Toen ik in 2003 hier volledig aan de slag ging, heb ik gelijk een paar dingen op me genomen, zoals het maken van een website en het adverteren op internet en via e-mail.' Jan: ‘Han wilde het liefst na een paar jaar al meer beslissingen nemen, maar ik heb dat nog een tijdje tegengehouden. Twee kapiteins op één schip, dat werkt niet. Ik zei altijd dat zijn tijd nog wel zou komen en die tijd is nu aangebroken. Han neemt nu alle beslissingen en ik speel alleen op de achtergrond nog een rol. Af en toe komt Han nog naar mij toe voor advies, dat geef ik graag.'

Gebruikt én nieuw

Reiling staat vooral bekend als handelaar van gebruikte Demag kranen en onderdelen. Maar de kersverse eigenaar benadrukt dat Jan Reiling veel meer doet. ‘We verkopen ook nieuwe kranen en onderdelen, doen reparaties maar ook onderhoud op locatie of hier in ons bedrijfspand. Te vaak staan we alleen bekend als Demag handelaar van gebruikte materialen, dat is jammer. We verkopen ook meer dan alleen Demag. Onder de haak verkopen we bijvoorbeeld hijsketten, platenklemmen en palletwagens van diverse gerenommeerde merken onder meer via onze webshopwww.hefmiddelen.nl. Ook is ons bedrijf de afgelopen jaren flink gegroeid naar een goed en enthousiast team van twaalf medewerkers op dit moment en die groei wil ik doorzetten.'

Begrip in de markt

Ondanks het vertrek van Reiling senior, blijft de bedrijfsnaam Jan Reiling gewoon bestaan. ‘Die naam is een begrip in de markt', vertelt Han. ‘Het zou dom zijn de naam te veranderen. Jan Reiling heeft de afgelopen vijftig jaar een goede naam opgebouwd en daar wil ik graag op verder bouwen. Never change a winning team, zeggen we altijd. Mijn doel is te groeien, zodat we op termijn bij de grotere jongens horen. Klanten moeten hier terecht kunnen voor alles op hijsgebied en intern transport zowel gebruikt als nieuw, maar ook voor onderhoud, revisie en keuringen.'

Open dag

Jan Reiling houdt op zaterdag 16 oktober tussen 12.00 en 17.00 uur een open dag in het pand aan de Rondven 33 in Maarheeze. Iedereen die graag eens binnen wil kijken, is van harte welkom. Behalve de open dag, met de nieuwste type takels van Demag en andere hijsmiddelenleveranciers, staat de middag in het teken van het afscheid van grondlegger en oud-directeur Jan Reiling en wordt de nieuwe huisstijl van het bedrijf gepresenteerd. Na afloop is er voor genodigden zoals relaties en oud-werknemers een feestavond. Jan Reiling: ‘Zelfs mijn allereerste werknemer is aanwezig.'