Kattenbakvulling hoort niet in de werkplaats 18 jun 2012

Kattenbakvulling hoort niet in de werkplaats
Chem-Sorb absorptiekorrels in handige voorraaddispenser

Het is natuurlijk heel eenvoudig en goedkoop: even naar de supermarkt voor een zak kattenbakvulling om gemorste vloeistoffen van de werkplaatsvloer op te ruimen. Maar zoals zo vaak geldt ook hier: goedkoop is duurkoop. Om over de milieunadelen maar te zwijgen. ´Die korrels horen thuis in de keuken, niet in de professionele werkplaats.´

Aan het woord is General manager Jeffrey Verschut van Van Peperzeel. Het bedrijf dat natuurlijk vooral bekend is als accu-inzamelaar maakt zich namelijk ook sterk voor een schone werkplaats. Onder de naam Chem-Sorb worden daarom speciale absorptiekorrels verkocht waarmee alle gemorste vloeistoffen netjes kunnen worden opgeruimd en afgevoerd. Weliswaar duurder in aanschaf maar op langere termijn voordeliger dan de supermarktoplossing. En beter voor het milieu.

In de kern
Om ervoor te zorgen dat de afvalstroom van gebruikte absorptiekorrels verantwoord wordt afgehandeld en om het garagebedrijf een gebruiksvriendelijk product aan te kunnen bieden levert Van Peperzeel een voorraaddispenser compleet met herbruikbare korrels, een bezem, een schep en een instructiekaart. ´We raden aan om per drie werkplekken één dispenser neer te zetten. Elke dispenser heeft twee bakken. Eentje met een voorraad schone korrels en een bak waar gebruikte korrels worden opgeslagen voor hergebruik, net zolang totdat ze zijn verzadigd.´ De korrels zijn volgens Verschut zo droog dat elke vloeistof in de kern wordt opgezogen. Het duurt dus even voordat het product verzadigd is. ´Afhankelijk van de gemorste vloeistoffen kan je Chem-Sorb daarom langere tijd hergebruiken, totdat je aan de donkere kleur ziet dat de korrels verzadigd zijn.´

Geen verspilling
Verschut maakt hiermee meteen het grootste voordeel van Chem-Sorb duidelijk: geen verspilling. ´Elke korrel wordt maximaal benut, in tegenstelling tot de kattenbakvulling die je lukraak over de werkplaatsvloer verspreidt en waarvan misschien wel de helft ongebruikt in de afvalcontainer voor chemisch afval verdwijnt.´ Desondanks merkt hij dat veel garages tegen de aanschafkosten van een paar honderd euro voor een complete dispenser aanhikken. Om de aanschaf aantrekkelijker te maken heeft men een praktische oplossing bedacht. Garagebedrijven kunnen de vergoeding die zij van Van Peperzeel voor hun oude accu´s ontvangen direct investeren in een Chem-Sorb dispenser of losse zakken met korrels. ´In plaats van 400 euro krijg je dan bijvoorbeeld 50 euro retour en we leveren voor het verschil een complete dispenser. Op die manier voel je de aanschaf niet in je portemonnee.´