Kogelomloopspindels KGT 04 jan 2013

Kogelomloopspindels KGT
kogelomloopspindel, stijgingsnauwkeurigheid, trapeziumspindel

ZIMM heeft haar leveringprogramma  voor kogelomloopspindels uitgebreid, waarmee nu ook de zwaardere spindels leverbaar zijn. Verkrijgbare spindelafmetingen lopen nu vanaf diam. 16x5 voor het kleinste type hefschroefspindel  Z-5 tot maar liefst 160x80 voor het grootste type  Z-1000. De KGT en andere Zimm producten zijn verkrijgbaar bij Groneman B.V. in Hengelo.

Bij de toepassing van hefschroefspindels wordt meestal gekozen voor een trapeziumspindel. Deze is eenvoudig, robuust en gunstig geprijsd. Een belangrijke reden echter om te kiezen voor een uitvoering met kogelomloopspindel is de stijgingsnauwkeurigheid van 0,05 mm/300 mm.
Daarnaast het hoge rendement en de grote spoed, die hoge hefsnelheden mogelijk maken.

Het hoge rendement realiseert een beduidend lager energieverbruik en minder warmteontwikkeling. In combinatie met de toegestane bedrijfstemperatuur van – 25° tot + 80° ( materiaal: 1.1213 (Cf 53) inductief gehard en gepolijst) kan de inschakelduur tot 2 x langer kan zijn dan bij de trapeziumspindel.

Spindelmoeren zijn standaard voorzien van schrapers maar bij sterke vervuiling, fijne spanen of stoffige omgeving wordt het gebruik van een vouwbalg of spiraalveer ter bescherming aangeraden.

De KGT is niet zelfremmend  dus bij deze versie is een houdrem noodzakelijk. U kunt hiervoor kiezen uit een remmotor of een veerdrukrem.