KSB concern boekt winst van 200 miljoen Euro 19 mei 2009

KSB concern boekt winst van 200 miljoen Euro

KSB, producent van pompen en afsluiters, heeft bekend gemaakt over 2008 een recordwinst (voor belastingen) van 200 miljoen euro te hebben behaald. Zowel de omzet van 1.991,7 miljoen euro als het rendement van 10,0 % overtroffen aanzienlijk de verwachtingen, die KSB aan het begin van het boekjaar had bekendgemaakt.

De orderintake van KSB heeft met een stijging van 12,7 % tot 2.179,0 miljoen euro voor het eerst de twee miljard eurogrens overschreden. De groei van 244,7 miljoen euro heeft het concern voor meer dan tweederde te danken aan klanten in de energie- en watersector.

Met een geconsolideerde winst voor belastingen van 200,1 miljoen euro heeft KSB een 55,5 % hoger resultaat behaald. Omdat ook het moederbedrijf KSB AG het resultaat voor belastingen zag verbeteren met 52,8 miljoen euro, zullen de directie en de raad van commissarissen voorstellen het dividend per gewoon aandeel tot € 12,50 en per preferent aandeel tot € 12,76 te verhogen.

In het lopende boekjaar moet KSB zich instellen op een aanmerkelijk veranderde marktpositie. Dit is aangegeven in het tussentijds uitgebrachte rapport van de onderneming over het eerste kwartaal. Weliswaar is de omzet van het concern van januari tot maart 2009 vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar met 8,4 % verder gestegen tot 470,8 miljoen euro, maar de orderintake van het concern liep in de eerste drie maanden van 2009 met 11,3 % terug tot 512,7 miljoen euro.

Dr. Wolfgang Schmitt, directievoorzitter van KSB, stelt echter dat het concern over het geheel goed is toegerust voor de nieuwe vraagsituatie. Behalve een hoog orderbestand (eind maart rond 990 miljoen euro) beschikt KSB over “een solide financiële basis” en “een breed marktfundament”.

Juist in de actuele situatie geldt als voordeel, dat KSB in de markt zowel regionaal als branche-gewijs breed is gepositioneerd. Daardoor kan men de capaciteiten op het gebied van verkoop en productie in sterkere mate richten op terreinen die minder zwaar getroffen worden door de financiële crisis.

Als gevolg van de onzekerheid van de huidige conjunctuurprognoses is evenwel niet te overzien, hoe de vraag in sommige sectoren zich in de komende maanden verder zal ontwikkelen en welke invloed dat zal hebben op de orderontvangst.

KSB is een van ’s werelds meest vooraanstaande producenten van pompen, afsluiters en bijbehorende systemen voor industrie en gebouwentechniek, water- en afvalwaterbeheer alsmede energietechniek en mijnbouw. Het concern is met eigen verkooporganisaties, productie- en servicebedrijven op alle continenten vertegenwoordigd.