Persberichten

Kuypers Kessel verwerkt ritgegevens in Metacom 06 apr 2010

Kuypers Kessel verwerkt ritgegevens in Metacom

Integratie boordcomputer en ERP-systeem biedt beter inzicht in kosten en opbrengsten

De afdeling System Integration van VanMeijel in Emmeloord heeft samen met TeamSoft een koppeling gebouwd tussen het ERP-systeem Metacom en de boordcomputers in de veertig vrachtauto’s van Kuypers Kessel Transport & Logistiek. Via deze koppeling worden de werkopdrachten dagelijks vanuit de middelenplanning in Metacom naar de boordcomputers van de chauffeurs gestuurd. De chauffeurs voeren de laad- en losgegevens in de boordcomputer in, waarna ze in Metacom verwerkt worden voor de facturatie. Daarnaast registreert de boordcomputer alle andere activiteiten van de chauffeurs. Die data worden gebruikt voor de salarisadministratie.  

Kuypers Kessel Transport & Logistiek heeft zijn vrachtauto’s al sinds 1998 uitgerust met boordcomputers. Aanvankelijk werden die alleen gebruikt voor het registreren van de werkuren en de verloning volgens de CAO. Toen besloten werd om een nieuwe generatie boordcomputers aan te schaffen, was de eis dat deze ook geschikt moesten zijn voor navigatie, tracking & tracing van de auto’s en berichtenverkeer. Daarnaast werd voorzien in een koppeling met het ERP-systeem, om efficiënter te kunnen werken, maar ook om vanuit de ritgegevens automatisch de kosten- en opbrengstenmodule binnen Metacom te voeden. Een aantal typen boordcomputers werd uitgebreid getest, waarbij met name naar robuustheid en invoermogelijkheden via een touchscreen gekeken werd. Uiteindelijk viel de keuze op de CarCube van Punch Telematix. Voor de integratie en informatie-uitwisseling tussen de boordcomputer en het ERP-systeem Metacom werden Teamsoft en de afdeling System Integration van VanMeijel ingeschakeld. De koppeling werd medio november 2009 opgeleverd en in enkele auto’s getest. Daarna werden de overige chauffeurs getraind. Het systeem is sinds kort volledig operationeel en volop in gebruik.

“Bij het begin van een opdracht krijgt de chauffeur alle relevante informatie op het scherm van de boordcomputer aangeboden”, zegt Harrie Kuypers, directeur van Kuypers Infra. “Die werkopdrachten zijn afkomstig uit de middelenplanning in het ERP-systeem Metacom, waar ritten aan vrachtauto’s en chauffeurs toegewezen worden. De werkopdrachten bevatten informatie over de lading en de laad- en losplaats. Met de adresgegevens kan ook de navigatie opgestart worden. Chauffeurs kunnen via de boordcomputer berichten met medewerkers op kantoor uitwisselen. Omdat er nu altijd inzicht is in de status van de opdrachten en de locatie van de chauffeurs, is het gemakkelijk om tussentijds taken, bestemmingen en routes aan te passen. Een nieuwe opdracht kan in principe binnen een minuut naar de boordcomputer van een chauffeur verzonden worden. In het plansysteem op het hoofdkantoor worden de opdrachten in de vorm van balken weergegeven. Kleuren geven de status van de opdracht aan. De informatie over de afgesloten ritten wordt weer aan Metacom doorgegeven en daar direct als input voor de facturatie gebruikt. Ook kunnen vanuit Metacom diverse rapportages aangemaakt worden.”

De eerste ervaringen met het nieuwe systeem zijn positief. De centrale invoer van informatie via het planscherm in Metacom levert een enorme tijdsbesparing op en de kans op fouten neemt af. De grootste besparing ligt in vermindering van de benodigde tijd voor de registratie van de kosten en opbrengsten van een uitgevoerde rit. In de nabije toekomst hoopt Kuypers Kessel met de ritgegevens een extra efficiencyslag te kunnen maken. Met gegevens over brandstofverbruik en bandenslijtage kan bijvoorbeeld het onderhoud geoptimaliseerd worden.

Kuypers Kessel is een familiebedrijf uit het Limburgse Kessel, dat al 80 jaar bestaat. De activiteiten concentreren zich op de productie ván en handel in zand, grind, steenslag, klei en andere bouwgrondstoffen voor de bouw en wegenbouw, het aannemen en uitvoeren van werkzaamheden in de grond-, weg- en waterbouw en het vervoeren van bouwgrondstoffen en andere losgestorte bulkproducten. Kuypers Kessel beschikt over een eigen overslaghaven in Kessel, waar het bouwmateriaal per schip en per vrachtauto aan- en afgevoerd worden. Uit die activiteiten is Kuypers Kessel Transport & Logistiek ontstaan. Van oorsprong werd het materieel met name voor eigen werken ingezet, maar langzamerhand ontstond een aparte tak, die gespecialiseerd is in het transport van losgestorte bulkgoederen. Het bedrijf beschikt over een wagenpark met ruim veertig vrachtauto’s en trekker- en opleggercombinaties. De auto’s vervoeren zand, grind, steenslag en asfalt voor de wegenbouw, voor de keramische en betonindustrie in de regio, maar voeren ook internationale transporten uit.

Kuypers heeft uit efficiencyoverwegingen besloten om het systeem ook voor de divisie Infra te gebruiken, waar zo’n dertigtal bulldozers en kranen in gebruik zijn. “De werkprocessen binnen de divisie Infra zijn natuurlijk anders”, zegt Harrie Kuypers. “Navigatie is niet van belang, omdat bouwmaterieel wekenlang op één locatie actief is en ook aan de achterliggende administratie worden andere eisen gesteld. Een bon voor materieel kan in de GWW een hele week hetzelfde zijn, omdat het doorgaans om grote projecten gaat. De machinisten krijgen dus ook telkens dezelfde bon op het scherm te zien, totdat de opdracht afgesloten is. Ze hoeven eigenlijk alleen begin en einde van werkdag, rusttijden, onderhoud en begin en einde van de werkopdracht in te voeren.”

Rubrieken