Linde blijft lasgassen voor renovatie ss Rotterdam verder leveren 30 okt 2008

Linde blijft lasgassen voor renovatie ss Rotterdam verder leveren

Vóór de glorieuze intocht van de ss Rotterdam in haar thuishaven, was in Wilhelmshaven al twee jaar langgewerkt aan het grootscheeps in oude glorie herstellen van dit stukje (passagiers)scheepshistorie. Linde Gas Duitsland leverde voor alle laswerkzaamheden in Hamburg de benodigde gassen.

Na terugkeer van het prachtige schip op het Rotterdamse nest, ligt het afgemeerd aan het 3e Katendrechtse Hoofd om alle verdere voorbereidingen te treffen voor het opnieuw gebruiksklaar maken van de “Rotterdam”, onder meer als congreslocatie.

Bij al hetgeen er de komende maanden moet gebeuren, hoort ook een fikse portie laswerk: diverse staalconstructies in verschillende materialen, met verschillende lasprocédé’s. Een greep uit de werkzaamheden: een dakconstructie uit aluminium, opslagtanks voor drinkwater, ruwe kooiconstructies en diverse (tussen)wanden op de benedendekken.
De lasprocessen aan boord variëren momenteel van conventioneel autogeen lassen tot en met hoogwaardig MIG/MAG- en TIG-werk. Na de leveranties van alle lasgassen in de grootste Duitse havenstad door Linde Duitsland, is het stokje in Rotterdam op dit gebied overgenomen door Linde Gas Benelux. Met enige regelmaat worden aanzienlijke hoeveelheden zuurstof, acetyleen, argon en argon/kooldioxide-menggassen aan de kade bezorgd.

De rederij bracht de genoemde laswerkzaamheden onder bij het Poolse bedrijf PRAD. Dit bedrijf viel al eerder op door haar werk voor onder andere Keppel Verolme en GTI.